Článek
„Obě letadla pocházejí z roku 1938 a stála vedle sebe v témže roce na Závodech malé dohody na letišti v Otrokovicích na Zlínsku. Přáli jsme si udělat fotku, aby se letadla opět setkala. Electra je americké letadlo, Tatra T-101 je český letoun, který byl postavený jako jediný kus,“ uvedl majitel Tatry T-101.
Electra se dodnes dochovala v původním stavu. V případě Tatry se jedná o repliku s původním motorem.
Do Kunovic v neděli Electra přiletěla po patnáctiminutovém letu z letiště Vyškov, kde se o víkendu konal Slet československých letadel. Odtud po malé pauze zamířila nad Baťovskou metropoli, kterou třikrát obkroužila.
Děvče se narodilo devět kilometrů nad zemí, lékaře zastoupily letušky
„Doufám, že v Otrokovicích a Zlíně je stále několik pamětníků, kteří uslyší úplně stejný zvuk motorů, který slyšeli před více než osmdesáti lety. Dva hvězdicové motory jsme nezměnili, mají stále stejný hluboký dunivý zvuk. A hlavně uvidí na nebi tu samou siluetu Lockheed Electry, se kterou létal na služební cesty Jan Antonín Baťa,“ podotkl před odletem z Kunovic pilot legendárního stroje a bratr majitele letounu, podnikatele Iva Lukačoviče, Nikola Lukačovič.
Baťova cesta kolem světa byla dlouhá 60 tisíc kilometrů, trvala 116 dní. Zlínský podnikatel a legenda obuvnického průmyslu se při cestě setkal s téměř dvěma tisícovkami osobností z 26 zemí světa.
Kunovice jsou od Zlína vzdušnou čarou kolem třiceti kilometrů. I proto se posádka Electry rozhodla před svým návratem na domovské letiště Točná u Prahy pozdravit baťovské město alespoň krátkým průletem. „Chtěli jsme vzdát hold Zlínu i tomuto stroji, který měl před druhou světovou válkou domovské letiště v sousedních Otrokovicích,“ přiblížil Lukačovič.
Osm ukrajinských siláků pohnulo s nejtěžším letadlem světa
Na Zlínem se proletěl legendární letoun zhruba ve výšce tří set metrů. „Níž nemůžeme,“ podotkl Lukačovič.
Electra byla původně vyvinutá jako dopravní letadlo, ale pro svojí malou velikost se spíše ujala jako osobní letadlo tehdejší elity. Letoun Lockheed Electra L-10A zakoupil Jan Antonín Baťa po nehodě svého původního stroje v americkém Chicagu při své cestě kolem světa. S tímto strojem nakonec přiletěl do Otrokovic 1. května 1937.
Začátkem války byl letoun prodán kanadskému vojenskému letectvu. Po válce změnil jedenáctkrát majitele, než jej získal Ivo Lukačovič. Electra poté prošla generální rekonstrukcí a do Česka doletěla přes Kanadu, Grónsko a Island v květnu 2015. Je určená až pro osm pasažérů a dva piloty.
Zámek ve Slavkově ovládla stará auta
Tatra T-101 je jediným strojem v tomto provedení vyrobeným ve Vagónce Studénka na Ostravsku. Jeho věrnou kopii s původním motorem postavili bratři Sklenářové z Kunovic na Slovácku.
„Jde o rekordní stroj. Ve své době držel pět světových rekordů. Tři ve výšce letu a dva ve vzdálenosti letu,“ uvedl majitel Jiří Sklenář. Nejdelším a dlouho nepřekonaným byl v roce 1938 jednorázový let bez doplnění paliva z Prahy do súdánského Chartúmu, který měřil 4 340 kilometrů.