Hlavní obsah

Kvůli covidu přišli učni o většinu praxe, někteří sami chtějí opakovat ročník

Jakub Dulínek, Natálie Lošková, Novinky, Natálie Lošková, jdu
Příbram

Studenti a učni přišli kvůli pandemii o stovky hodin praktické výuky. I když se od minulého týdne mohli do dílen vrátit, někteří se bojí, že výpadek nezvládnou dohnat. Například v příbramském odborném učilišti se na opakování ročníku chystá třetina prváků. Individuální opakování ročníku povolilo ministerstvo školství.

Žáci učiliště chtějí kvůli covidu opakovat ročníkVideo: Novinky

Článek

V Odborném učilišti v příbramské ulici Pod Šachtami, které se zaměřuje na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, se opakovat ročník chystá třetina prváků.

„Jsou to žáci oboru zámečník a zahradník. Došlo k tomu, že žákům chyběla část výuky už z loňského roku, neměli na čem budovat své základy,” vysvětlila ředitelka školy Pavlína Caisová.

Podle ní školu o možnost opakování ročníku požádali sami rodiče. „Vzhledem k tomu, že nejsou žáci plnoletí, tak o to museli požádat rodiče. Bylo to ale vždy v souladu s dítětem. Nestala se nám situace, že by rodič dítě donutil,” doplnila ředitelka.

Foto: Novinky

Opakovat ročník chce více než 30 procent prvního ročníku příbramského učiliště.

Že o opakování ročníku stojí, potvrdili Novinkám sami studenti. „Rozhodl jsem se opakovat ročník, protože jsem pomalejší na učení a taky kvůli současné koronavirové krizi,” řekl učeň Daniel, který je v prvním ročníku oboru zámečnictví.

Problémy s distanční výukou potvrzuje i jeho spolužák Martin, který se učí na zahradníka. „Chci opakovat, protože mi nejde učení. Distanční výuka nestačila a doma se neumím učit. Chybělo mi, že ve škole mi to učitelka vysvětlovala,” uvedl.

Přišli o stovky hodin praxe

Kromě krátkého rozvolnění před Vánoci zůstávali žáci a studenti na distanční výuce od poloviny října. Učni tak přišli o stovky hodin praktické výuky, umožněny jim byly pouze individuální konzultace jednou týdně.

Podle učitele odborného výcviku Petra Váňi, který vyučuje zámečníky, nelze praktickou výuku nahradit z domu. „Nemají k tomu potřebné nástroje a chybí jim technologický postup výroby,” vysvětlil.

Jeho učni místo práce v dílnách vystřihávali lopatky a krabičky z papíru a během individuální výuky je zkoušeli pod dohledem vyrobit z kovu. „Za jeden den jsem zvládl tři až čtyři žáky, nedostal jsem do nich úplně vše, jak by to mělo být. Hlavně jim chyběli cvičné práce, kterými si to mohou osvojit,” doplnil.

Foto: Novinky

Ani individuální výuka nevynahradila učňům praxi.

Podle Caisové tak některým hrozilo, že by současný výpadek praxe nebyli schopni do třetího ročníku dohnat.

„Individuální hodinová návštěva ve škole jim nenahradí celé penzum učiva. Ve druhém ročníku by neměli na čem stavět a ve třetím ročníku, kdy dostanou výuční list, bychom se nemohli s čistým svědomím podepsat pod to, že se tady žáci něco naučili,” zmínila ředitelka s tím, že u vyšších ročníků k opakování nedochází.

Individuální opakování ročníku pro studenty a učně středních škol a učilišť povolilo ministerstvo školství. Žádost musí ale vždy schválit vedení školy, které často naráží na problém nedostatečné kapacity v nižších ročnících. To ale podle ředitelky není případ jejich školy.

„Kapacity v naších třídách nejsou naplněné na maximum. Už když jsme přijímali nové žáky, tak jsme počítali s tím, že tady máme děti, které budou opakovat,“ doplnila Caisová.

Výběr článků

Načítám