Článek
Výzkumníci zkoumali 154 vzorků z interiérů autobusů, 160 z tramvají, 126 z vlakových souprav a 52 z nástupišť a vestibulů metra. Dalších 66 vzorků odebrali vědci přímo ze vzduchu, který nasávali speciální aparaturou ve vnitřních prostorech dopravních prostředků a ve stanicích metra.
Sběr vzorků se uskutečnil na začátku dubna. Tehdy v Česku začala pomalu opadat jarní vlna epidemie, stále ale přibývalo více než 5000 nakažených denně, v Praze šlo o stovky lidí.
Každý vzorek otestovali vědci novou unikátní metodou za pomocí biosenzorů, které dokážou detekovat virový protein. Následně byly všechny pro kontrolu otestovány také metodou PCR, který zachycuje jeho genetickou informaci.

Odebírání vzorků v MHD
Z celkových 558 vzorků pouze šest vykazovalo stopy biologického materiálu viru. Tyto vzorky vědci Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity dál kultivovali a následně otestovali v intervalech tří, šesti a devíti dnů. Testy u všech vzorků ze všech časových intervalů potvrdily, že se jedná o neinfekční, neživé částice.
„Kombinace PCR testů, nových biosenzorů i následná kultivace podezřelých vzorků nám umožnila získat celkový obraz o přítomnosti a infekčnosti, resp. v tomto případě neinfekčnosti viru ve veřejné dopravě. Výsledky studie nám ukázaly, že cestující v pražské MHD nejsou ohroženi přenosem infekce za předpokladu dodržování základních hygienických pravidel,“ říká Alexandr Dejneka z Fyzikálního ústavu AV ČR.

Biosenzor ke zjištění přítomnosti koronaviru
Testování přítomnosti viru pomocí bionsenzoru je nová metoda, kterou vědci Fyzikálního ústavu Akademie věd vyvíjejí od loňského roku. „Jak PCR, tak biosenzor prokázaly v rámci testování v pražské dopravě podobnou citlivost, a tedy spolehlivost, což je pro vědecký tým skvělá zpráva,“ říká autorka technologie Hana Lísalová z Fyzikálního ústavu.
Mezi výhody biosenzoru patří podle ní jednoduchost i rychlost detekce viru, ten totiž stačí pro analýzu pouze zkapalnit.
Většinu vzorků odebrali pracovníci z tyčí, madel, sedadel, ovládacích tlačítek či terminálů na jízdenky. Ve stanicích metra pak z ovládacích tlačítek, výtahů, ze schodů nebo laviček na nástupištích.