Hlavní obsah

Konec rozcestníků na nádražích? Dráhy chtějí po spolku turistů peníze

Právo, Adam Kahánek

Tradiční stojany s velkou turistickou mapou u železničních stanic nebo mapy umístěné přímo na budovách nádraží mohou být už za pár let minulostí. Klub českých turistů (KČT), který je spravuje, totiž kvůli nim vede spor s Českými drahami (ČD) a Správou železnic (SŽ).

Foto: David Veis, ČTK

Turistický rozcestník na nádraží v Černém Kříži na Šumavě

Článek

Všudypřítomnost chytrých telefonů a jejich široké využití už dávno upozadily využívání klasických papírových map a totéž platí i pro ty vývěsní v terénu, jejichž počet KČT nenavyšuje. Snaží se ale o jejich zachování na významných turistických trasách, kde je značkaři aktualizují.

V Německu začala stávka strojvedoucích. Část spojů do Česka byla zrušena

Evropa

Významné trasy mají často svůj začátek u železničních stanic, a tak právě tam se obvykle mapy nacházejí. „Vždy sloužily veřejnosti k prvotní orientaci a získání informací o blízkém okolí,“ řekl Právu šéf značení v KČT Pavel Přílepek.

Hledání jiných pozemků

Na těchto místech ale turistický klub eviduje v posledních dvou letech problémy.

„Objevují se případy, kdy je nutno stojan s mapou odstranit z důvodu probíhající rekonstrukce nádraží. Když jsme pak chtěli po dokončení rekonstrukce instalovat u nádraží na pozemku SŽ nový stojan s mapou, byla nám nabídnuta pouze možnost uzavření nájemní smlouvy, jako kdyby šlo o pronájem na reklamní stojan,“ uvedl Přílepek.

KČT platit nájem odmítá, přestože jeho výše není nikterak velká. Podle zjištění serveru Deník.cz požadovaly ČD za umístění mapy na Štětsku jen 1500 korun ročně. „Nechceme platit nájem za umístění mapy, která slouží široké veřejnosti a díky umístění u nádraží také zákazníkům ČD,“ dodal Přílepek.

Trať po tragické nehodě na Domažlicku má vyměněné pražce, otevřít se má v podvečer

Krimi

Správa železnic podle svého mluvčího Dušana Gavendy řeší především mapy umístěné na fasádách budov.

„Při jejich rekonstrukcích se v rámci zachování záručních podmínek snažíme eliminovat narušení zrekonstruovaného pláště budovy instalací zbytných prvků,“ sdělil Právu Gavenda. Jako alternativu k nájemní smlouvě nabízí KČT smlouvu o výpůjčce.

Další možností pak podle něj je dohoda s dalšími vlastníky pozemků. Právě tuto variantu preferuje i Přílepek. „Pokud se v daném případě nedohodneme na umístění mapy se SŽ, kontaktujeme obec, zda by nebyl poblíž vhodný obecní pozemek k umístění mapy. Pokud takové místo nenajdeme, pak zde turistická mapa nebude,“ řekl.

Čínský vlak má prosklenou podlahu a jezdí vzduchem. Má připomínat pandu

Cestování

ČD evidují dvě místa – v Semilech na Liberecku a ve Štětí na Litoměřicku –, kde KČT chce umístit turistické mapy na jejich pozemcích.

Místo peněz logo

„Naším cílem je uzavřít s partnery funkční nájemní smlouvu včetně dohody o vzájemném (proti)plnění, která zajistí dlouhodobé, garantované umístění turistických map na našich nemovitostech při respektování činností akciové společnosti. Vzájemným protiplněním není myšlena finanční úhrada, ale dohoda o vhodném vzájemném plnění, např. umístění loga, informace o firmě,“ řekl Právu mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

V KČT se obávají, že kdyby někde souhlasili s nájemní smlouvou, začaly by ČD i SŽ požadovat totéž i na dalších místech. „Mohou se objevit i další požadavky na platbu nájemného za mapy na desítkách dalších nádražích, kde jsou již delší dobu instalovány,“ řekl Přílepek.

Novela o odpočinku přepracovaných strojvedoucích stále chybí

Domácí

To však Šťáhlavský na dotaz Práva odmítl. „V případě map umístěných v minulosti nedochází k žádným změnám a mapy jsou umístěny stále podle původních dohod,“ ujistil.

Anketa

Podle čeho se orientujete na výletech?
Podle navigace
2,6 %
Podle turistických značek
76,2 %
Kombinací obojího
21,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 4911 čtenářů.
Související témata:

Výběr článků

Načítám