Článek
Úzkokolejka se Dopravnímu podniku Liberce a Jablonce nad Nisou zbytečně prodražovala. Provoz nové trati vyjde natolik levněji, že se vyplatí přejít na standardní evropský rozchod.
Tramvaje vyjely na poslední cestu
Dopravci v neděli odpoledne vypravili tramvaje od historických kousků po ještě sloužící stroje na poslední cestu po tramvajové úzkokolejné trati. Možnost naposledy jet mezi Libercem a Jabloncem po úzkokolejce, jež sloužila 66 let, si nenechaly ujít stovky lidí z celého Česka a sousedního Německa.
Praha zažije poslední jízdu tramvají T6A5
„Předvedla se všechna tramvajová vozidla uzpůsobená pro úzkokolejný provoz. Asi nejcennější je tramvajová věžička z roku 1899. Ovšem pro Jablonec je cenná souprava 6MT s přívěsem, tzv. plecháčem, z roku 1939. Tramvaj z roku 1953 z vagonky Česká Lípa začala jezdit ještě mezi Libercem a Janovem,“ přiblížil záchrance historických tramvají Jindřich Berounský z Boveraclubu.
Tramvajová úzkokolejka přesto z Česka zcela nevymizí. Boveraclub počítá s provozem živé připomínky úzkokolejné trati od liberecké vozovny do Lidových sadů. „Boveraclub pracuje na tom, aby úzkokolejka propojila vozovnu s areálem libereckého technického muzea,“ plánuje Berounský.
TramTrain smetlo ministerstvo
Dopravci se spolu s vyšším rozchodem trati mezi Libercem a Jabloncem snažili o možné optimální propojení tramvajového a vlakového provozu. Systém umožňující vjet tramvajím na vlakovou trať a naopak, známý v Evropě jako TramTrain, využívá řada evropských měst.
Poslední dny úzkorozchodné tramvaje
„Místní projekt Regiotram smetlo v roce 2007 ministerstvo dopravy ze stolu, a to s odůvodněním, že podobné hovadiny podporovat nebude. Bohužel se nepodařilo ani propojit novou tramvajovou trať s terminálem v centru Jablonce, jak se původně předpokládalo. Jediné, co se povedlo, bylo, že tramvaje na trati mezi Libercem a Jabloncem budou mít v Proseči zastávku bezprostředně u vlakového nádraží, což umožní snadný přestup,“ tvrdí Berounský.
Tramvaje načas nahradí autobusy
Ekologickou dopravu mezi Jabloncem a Libercem nahradí po dobu výměny kolejiště a celkové modernizace trati autobusy.
„Ve valné většině půjde o kloubové autobusy, aby byly schopny nabídnout přepravní kapacitu přibližně takovou, jakou mají tramvaje. Do autobusů jsme přidali prodejní automaty, aby cestující měli možnost si koupit jízdenku," doplnil místopředseda představenstva Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce Martin Pabiška.