Hlavní obsah

Konec jedné éry. Dopraváci vystrojili tramvaje na poslední cestu

Datem 18. července 2021 skončila v Česku éra úzkokolejných tramvajových tratí. Začala před 126 lety v Teplicích v Čechách a skončila v neděli mezi Jabloncem nad Nisou a Libercem. Kolejiště od pondělí obsadí stavbaři. Ti do konce příštího roku rozšíří metrový rozchod nejdelší, skoro třináctikilometrové meziměstské tratě v republice na standardních, v Evropě používaných 1435 milimetrů.

V Česku skončila éra úzkokolejných tramvajových tratíVideo: Vladislav Prouza, Právo

Článek

Úzkokolejka se Dopravnímu podniku Liberce a Jablonce nad Nisou zbytečně prodražovala. Provoz nové trati vyjde natolik levněji, že se vyplatí přejít na standardní evropský rozchod.

Tramvaje vyjely na poslední cestu

Dopravci v neděli odpoledne vypravili tramvaje od historických kousků po ještě sloužící stroje na poslední cestu po tramvajové úzkokolejné trati. Možnost naposledy jet mezi Libercem a Jabloncem po úzkokolejce, jež sloužila 66 let, si nenechaly ujít stovky lidí z celého Česka a sousedního Německa.

Praha zažije poslední jízdu tramvají T6A5

Domácí

„Předvedla se všechna tramvajová vozidla uzpůsobená pro úzkokolejný provoz. Asi nejcennější je tramvajová věžička z roku 1899. Ovšem pro Jablonec je cenná souprava 6MT s přívěsem, tzv. plecháčem, z roku 1939. Tramvaj z roku 1953 z vagonky Česká Lípa začala jezdit ještě mezi Libercem a Janovem,“ přiblížil záchrance historických tramvají Jindřich Berounský z Boveraclubu.

Foto: Vladislav Prouza, Právo

Dopravci vypravili tramvaje od historických kousků po ještě sloužící stroje na poslední cestu po tramvajové úzkokolejné trati.

Tramvajová úzkokolejka přesto z Česka zcela nevymizí. Boveraclub počítá s provozem živé připomínky úzkokolejné trati od liberecké vozovny do Lidových sadů. „Boveraclub pracuje na tom, aby úzkokolejka propojila vozovnu s areálem libereckého technického muzea,“ plánuje Berounský.

TramTrain smetlo ministerstvo

Dopravci se spolu s vyšším rozchodem trati mezi Libercem a Jabloncem snažili o možné optimální propojení tramvajového a vlakového provozu. Systém umožňující vjet tramvajím na vlakovou trať a naopak, známý v Evropě jako TramTrain, využívá řada evropských měst.

Poslední dny úzkorozchodné tramvaje

Domácí

„Místní projekt Regiotram smetlo v roce 2007 ministerstvo dopravy ze stolu, a to s odůvodněním, že podobné hovadiny podporovat nebude. Bohužel se nepodařilo ani propojit novou tramvajovou trať s terminálem v centru Jablonce, jak se původně předpokládalo. Jediné, co se povedlo, bylo, že tramvaje na trati mezi Libercem a Jabloncem budou mít v Proseči zastávku bezprostředně u vlakového nádraží, což umožní snadný přestup,“ tvrdí Berounský.

Tramvaje načas nahradí autobusy

Ekologickou dopravu mezi Jabloncem a Libercem nahradí po dobu výměny kolejiště a celkové modernizace trati autobusy.

Foto: Vladislav Prouza, Právo

S úzkokolejkou se přišly rozloučit stovky lidí.

„Ve valné většině půjde o kloubové autobusy, aby byly schopny nabídnout přepravní kapacitu přibližně takovou, jakou mají tramvaje. Do autobusů jsme přidali prodejní automaty, aby cestující měli možnost si koupit jízdenku," doplnil místopředseda představenstva Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce Martin Pabiška.

Související články

Výběr článků

Načítám