Článek
„Je to ruční kovářská hodinářská práce. Stroj se zachoval v původní podobě bez velkých zásahů až do současnosti Je složený bez šroubů, jen pomocí spojů a závlaček,“ popsal Drozda technickou památku.
Zvláštností jsou i venkovní ciferníky. Jejich celkem šest a mají oddělené hodinové a minutové ručičky. Hodiny ukazují čas na čtyřech velkých z každé strany věže a minuty na dalších dvou menších cifernících. Odbíjejí čtvrthodiny, celé hodiny odbíjejí dokonce dvakrát ve dvou různých tónech.
„Natažení stroje představuje vytáhnout do výšky asi deset metrů několik kamenných závaží o celkové hmotnosti téměř přes 600 kilogramů. To dělám pomocí kliky,“ uvedl Drozda, který je profesí drážní inspektor a hodinářství je jeho velkým koníčkem.
Na údržbu stroje potřebuje jen kladivo, kleště a vazelínu. „Důležité je promazávat ozubená kola i pohony rafiček ciferníků. Musím hlídat, jestli všechny klínky ve stroji jsou ve správné poloze,“ upozornil Drozda.
Žádnou větší poruchovou lapálii řešit zatím nemusel. „Dílčí opravy už byly nutné ale zatím žádný generální zásah. Občas se stroj zastaví ale stačí postrčit kyvadlem a zase se rozejde. Jednou do roka se přetrhne drát k některému ze zvonů,“ upřesnil správce hodin.
Zastoupit se nechává jen když odjede na dovolenou. „Stroj za mě natahují moji známí. To se taky zpravidla něco pokazí,“ uzavřel Drozda.