Článek
Ledolamy chrání most nejen před ledem a ledovými krami, ale také před nečistotami vzniklými například při povodních či velkých deštích. Schopné jsou zachytit menší naplaveniny i velké klády, které by jinak mohly pískovcové pilíře mostu narušit.
Naposledy byly ledolamy vyměněny v roce 2004, tehdy byly poničené zejména od velkých povodní, které přišly o dva roky dříve.
V roce 2017 byl jejich stav opět vyhodnocen jako velmi špatný. Pro výměnu ale bylo zapotřebí nejdřív vybrat, vytěžit, uskladnit a usušit kvalitní dřevo. Se samotnou výměnou dřevěných ledolamů se proto mohlo začít až v červnu tohoto roku.
Výměna měla být původně hotová na přelomu listopadu a prosince, nakonec Technická správa komunikací (TSK) dokončila výměnu o něco dřív.
„Firmě se podařilo najít ty samé specialisty, kteří pracovali na stavbě ledolamů už před 14 lety. A těm se zase podařilo sehnat dokonce původní nářadí a zařízení, které na to používali. Nejspíš proto to dokázali celé uspíšit,” uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě).
„Ledolamy se mění po patnácti letech, s jejich výměnou se dopředu počítalo. Je užito jiné dřevo, než ze kterého byly ledolamy původní. Jedná se o dub evropský, který byl vytěžen Čechách. Dřevo se sušilo zhruba na třicetiprocentní vlhkost tak, aby tam nevznikaly trhliny. Muselo se kontrolovat, bylo to opravdu náročné,“ sdělila Novinkám mluvčí TSK Barbora Lišková.
Poškozené byly především části nad hladinou, kde voda stoupá a klesá, což nahrávalo hnití a rozpadání dřeva. Nutná byla ale celková výměna, a proto bylo třeba pracovat i pod hladinou řeky.
„Potápěči museli uvolnit staré kmeny, které se poté vyndaly na souš, kde je přesně změřili a jejich repliku vrátili na původní místo,“ vysvětlila mluvčí.
Pro práce nad hladinou byl na místě jeřáb na speciálním pontonu. Nejširší klády mají podle Liškové až 50 centimetrů v průměru a délku zhruba 12 metrů. Celkem výměna ledolamů vyšla podle Scheinherra přibližně na 30 milionů korun.
Karlův most čeká po výměně ledolamů další rozsáhlá oprava, týkat se bude zejména oblouků mostu a pilířů. Horní část včetně mostovky a zábradlí byla rekonstruována naposledy před 10 lety. Práce by měly probíhat v příštích 20 letech, provoz na mostě by kvůli nim neměl být nijak omezen.