Hlavní obsah

Incident na Ruzyni: Přistávajícímu boeingu vjelo na dráhu jiné letadlo

Novinky, fia, bož
Praha
Aktualizováno

K nebezpečné situaci došlo v úterý večer na pražském letišti Václava Havla. Vrtulový letoun ATR 72 vjel na dráhu ve chvíli, kdy se na přistání blížil Boeing 737. Situaci zachránil dispečer, který nařídil přistávajícímu stroji přeletět dráhu. Incident, který je vidět na záznamu serveru Flightradar24.com, Novinkám potvrdilo Řízení letového provozu.

Nebezpečná situace na letišti v Praze

Článek

„Mohu potvrdit událost v letovém provozu ze včerejšího dne, kdy letoun ATR 76 irského dopravce Air Contractors při pojíždění na start na dráhu 24 letiště Praha chybou pilota přejel takzvanou stop příčku, a narušil tak ochrannou zónu přistávací dráhy,“ sdělil Novinkám Richard Klíma z oddělení vnějších vztahů Řízení letového provozu.

K situaci došlo v úterý krátce po 22. hodině. Pilot stroje ATR 72-600F společnosti ASL Airlines Ireland (dříve Air Contractors) zajišťující dopravu pro firmu FedEx, který měl namířeno do Paříže, nerespektoval tzv. stop příčku a vjel na hlavní ranvej 06/24 právě ve chvíli, kdy se k ní blížil Boeing 737 společnosti ASL Airlines Belgium (dříve TNT) letící z Brna.

„Vzhledem k tomu nařídil řídící letového provozu letounu Boeing 737 letecké společnosti TNT, který se nacházel na finále přistání na tuto dráhu, aby provedl go around, tedy průlet,“ dodal Klíma.

Při tomto manévru má pilot přerušit přiblížení, přeletět dráhu a obloukem se vrátit k opakovanému přiblížení. Stroj ATR mezitím odstartoval.

Nebezpečná situace na letišti v Praze.

Podle Klímy však i tak došlo k zachování dostatečných vzdáleností obou strojů, proto se „nejednalo o kritickou situaci, která by bezprostředně ohrozila bezpečnost“.

Z komunikace věže, kterou mají Novinky k dispozici, vyplývá, že ve chvíli, kdy boeing dostal povolení k přistání, dostal stroj ATR povolení najet k tzv. holding pointu neboli vyčkávacímu místu. To ale pilot nerespektoval a vjel na dráhu. V takovém případě je nepřípustné, aby na ranveji přistával jakýkoliv jiný stroj, i kdyby ho teoreticky mohl přeletět. Pokud by pilot jakýkoliv provoz na dráze viděl, podle pravidel by automaticky provedl přelet sám i bez pokynu řídícího.

Srážka dvou Boeingů 747 v roce 1977 ukončila 583 životů

Historie

Řízení letového provozu předá hlášení o události českému Úřadu pro zjišťování leteckých nehod, který zahájí vyšetřování ve spolupráci s irskými kolegy.

Tyto události, které se odborně nazývají „runway incursions“, podle Klímy nejsou ojedinělé. „V roce 2020 jsme zaznamenali čtyři tyto události a v roce 2019 jich bylo 17. Na počet událostí má samozřejmě vliv hustota provozu, která byla v roce 2020 velmi nízká,“ uzavřel Klíma.

Nákladní letadlo muselo nouzově přistát po střetu s hejnem ptáků

Ekonomika

„Podle našich informací došlo včera ve večerních hodinách během přiblížení jednoho letadla ke vzletové a přistávací dráze k narušení ochranné zóny dráhy,“ sdělil Novinkám mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň.

„V důsledku toho bylo jiné letadlo řízením letového provozu nasměrováno na opakované přistání, což je standardní postup. Během události nedošlo v žádném případě k ohrožení bezpečnosti leteckého provozu,“ dodal.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám