Článek
Ten by umožnil provozovatelům tratí, jako je především Správa železnic, žádat o tzv. konzervaci trati v případě, kdy po ní neprojede více než 300 osobních vlaků a jedenáct nákladních za rok. S návrhem nesouhlasí většina krajů. Rušení provozu by se dotklo zejména sezonních spojů.
České dráhy loni skončily ve čtyřmiliardové ztrátě
Prakticky by šlo o přerušení provozu na takové trati, aniž by byla oficiálně zrušena. Provozovatel by se potom nemusel starat o běžnou údržbu, jako je například odklízení sněhu během zimního období, ale stále by třeba nebylo možné stavět v těsné blízkosti dráhy stavby, které by znemožňovaly obnovení provozu.
Rozhodne ministerstvo
Původně poslanec Kolovratník navrhoval, aby hranicí pro konzervaci tratí bylo 1500 osobních vlaků. To ovšem narazilo na výhrady zejména ze strany krajů.
„Nově navržený počet 300 jízd je nyní předkládán v návaznosti na výhrady zainteresovaných subjektů, především krajských samospráv, a přiléhavěji odráží potřeby sezonního provozu na potenciálně dotčených tratích,“ napsal Kolovratník do důvodové zprávy svého nového návrhu.
FOTO: Demolice vysočanského nádraží
Poslední slovo o konzervaci trati, tedy faktickém alespoň dočasném zrušení provozu vlakového spoje, by mělo mít v konečné fázi ministerstvo dopravy.
Kolika tratí přesně by se opatření mohlo týkat, zatím nechce majoritní provozovatel železničních tratí v Česku, tedy Správa železnic, uvést. „Každá dráha vhodná pro uplatnění konzervace by byla posuzována individuálně. Nyní je tedy předčasné jakoukoli trať zmiňovat,“ řekla Právu mluvčí Nela Friebová.
Kraje se bojí, že ministerstvo dopravy bude znění novely vykládat tak, že ke konzervaci trati bude stačit buď snížení počtu osobních spojů pod tři stovky ročně, nebo pod jedenáct vlaků nákladních. Tedy splnění pouze jedné z podmínek.
Jinými slovy, mohlo by dojít i k situaci, kdy po trati bude jezdit relativně dost osobních vlaků, ale třeba žádný nákladní, a to může být pro provozovatele důvod pro konzervaci trati, tedy k faktickému ukončení provozu. „Takové kritérium spatřujeme jako nepřijatelné,“ poukázala mluvčí hejtmana Moravskoslezského kraje Nikola Birklenová.
Nový senzor na kolejích ochrání životy
Ministerstvo dopravy ovšem takový výklad odmítá. „Nemůže se uvažovat o konzervaci v momentě, kdy by nebyly splněny obě podmínky. Tedy je-li splněna třeba jen jedna, konzervace se nemůže začít řešit. Opět ale platí, že i když jsou splněny obě podmínky, ke konzervaci rozhodně nedochází automaticky. Konzervace za splnění parametrů je možnost, nikoli povinnost,“ sdělil Právu mluvčí ministerstva František Jemelka.