Hlavní obsah

Expert varuje: Strojvůdců je zoufale málo, jsou unavení a přetížení

Právo, Martin Procházka

Přepracovanost, nedostatečně dlouhá doba proškolení a nepříliš vysoké požadavky na zdravotní stav strojvedoucích. To jsou podle dopravního specialisty Svazu odborářů služeb a dopravy Jindřicha Berounského faktory, které mohou stát za současným stavem na české železnici. Tu v posledních dnech postihla řada nehod, z nichž ta minulé úterý u Perninku skončila úmrtím dvou lidí, toto úterý zase zemřel člověk při srážce vlaků u Českého Brodu.

Foto: HZS Středočeský kraj

Chyba strojvůdce zřejmě zapříčinila i srážku vlaků u Českého Brodu.

Článek

Železniční dopravci v České republice se totiž potýkají s nedostatkem strojvedoucích. Ti pak často dělají přesčasy, což zvyšuje pravděpodobnost chyby, která může mít nedozírné následky.

„Strojvedoucích je nedostatek, řeší to všichni dopravci. Strojvedoucí tak vykonávají přesčasy a ta přesčasová práce se projevuje,“ řekl Právu Berounský. Výjimkou není ani to, že jeden mašinfíra pracuje pro dva dopravce, a to i v jeden den. „Je kuriózní, že i lidé v důchodovém věku vystřídají za jeden den dva dopravce,“ dodal.

Mírný podstav připouští největší dopravce, České dráhy (ČD). „V současné době zaměstnáváme 3808 strojvedoucích a do plného stavu nám chybí několik málo desítek zaměstnanců této profese,“ sdělila Právu Gabriela Novotná z tiskového oddělení ČD.

V Česku je v současnosti nejvíce strojvůdců od vzniku země. Licenci k řízení vlaků na drahách od Drážního úřadu má 10 264 lidí. Růstem počtu strojvedoucích se tak mírně snížil jejich dlouhodobý nedostatek v Česku, připustil pro ČTK předseda Odborového sdružení železničářů Martin Malý.

Hasiči ukázali záběry z havarovaného vlaku v Českém Brodě

Krimi

„Teď jsem po letech práce odešel od Českých drah. Jdu k Arrivě. V základu mám u nich o dvacet tisíc větší plat,“ řekl Právu strojvedoucí z jižní Moravy. Redakce jeho jméno zná. Arriva, která od poloviny prosince minulého roku například převzala regionální vlaky ve Zlínském kraji, s úspěchem luxuje strojvedoucí Českých drah.

„Ti, kdo zůstali u ČD, to nemají jednoduché. Je jich málo, a tak se nezastaví. V době koronavirových opatření to nebylo tak zřejmé, doprava byla omezená a státní dopravce tak situaci zvládal, dokonce zaměstnancům nabízel vyčerpání dovolených. Teď už se ale úbytek lidí projevuje,“ dodal mašinfíra.

Vyškoleni do pěti měsíců

Nedostatek strojvedoucích podle Berounského vede i k tomu, že se výrazně zkracuje doba školení u této profese a také se snižují zdravotní požadavky na adepty. „Dnes se trhají rekordy, kdo dřív vyrobí strojvedoucího. Dříve tito lidé prodělali praxi v dílnách u údržby vozidel, pak se dostali na posun v depu, potom na nákladní a až nakonec na osobní dopravu,“ uvedl.

Strojvedoucí před srážkou na červenou zastavil, pak se ale nečekaně rychle rozjel

Krimi

Zkrácená doba přípravy je podle Novotné dána tím, že strojvedoucí nemusí projít výcvikem v dílnách. „Výcvik strojvedoucích dnes skutečně trvá kratší dobu než například před 20 lety. Zásadní změnou je absence dílenského zácviku, který však v dnešní době není nutný k výkonu práce pro profesi strojvedoucího. Většina vozidel neumožňuje provádět servisní zásahy mimo servisní základnu. Naopak České dráhy nad rámec stanovené legislativy prodlužují jízdní výcvik strojvedoucího z povinných 12 týdnů na 15 týdnů,“ uvedla.

Z nižších zdravotních požadavků Berounský jmenoval úlevy, co se týče zraku nebo onemocnění cukrovkou. Podle Novotné došlo ke snížení požadavků na zdravotní stav podle evropské směrnice a vyhlášky ministerstva dopravy.

„Největší změnou je snížení nároků na ostrost zraku budoucích strojvůdců a dalších provozních zaměstnanců na železnici. Ta umožňuje u strojvedoucích zhoršenou ostrost zraku a korekci až pěti dioptrií v případě dalekozrakosti a až osmi dioptrií u krátkozrakosti,“ vysvětlila.

Drážní úřad chce víc kontrolovat strojvedoucí a České dráhy

Ekonomika

Berounský uvedl, že série neštěstí na železnici v posledních dnech svědčí o tom, že situace není dobrá. „A existuje zvláštní stav, jako by na silnicích nebyla dopravní policie. Spoléhá se jen na bezpečnostní opatření jednotlivých dopravců. Vidím systémové selhání v době, kdy počet dopravců neustále roste. Už jich máme asi 115, v tom jsme rekordmany, taková situace nikde jinde není. Roste intenzita dopravy a je neuvěřitelné, že v poslední době došlo ke snížení počtu zaměstnanců Drážního úřadu,“ stěžoval si.

Chybí jednoduché zabezpečení

Na železnici také chybí zabezpečení lokálních tratí pomocí technologií. „Nejzásadnější je, že zhruba od roku 2014 se tady doslova spalo v ohledu na Evropské vlakové zabezpečení.

Jednotlivé země mají i vlastní typy, nejen jednotný evropský zabezpečovací systém ETCS. Ministerstvo dopravy skrečovalo projekt Radiobloku, přestože s ním počítalo. Šest let se nedělalo nic. U ETCS máme sice závazek mít ho do roku 2025 aspoň na koridorových tratích, ale systém je neskutečně drahý,“ vysvětlil. ETCS na jedno vozidlo podle něho stojí kolem 10 milionů korun a instalovat jej i na malé motoráčky je nesmysl. Radioblok je jednodušší a levnější systém vyvinutý společností AŽD Praha. Znemožňuje podle Berounského jízdu dvou vlaků proti sobě, a když se strojvedoucí neohlásí, zabrání mu systém automaticky v jízdě.

Vlak na Blanensku se srazil s dodávkou a vykolejil

Krimi

Za pozitivní Berounský označil, že ČD teď vyvíjejí aplikaci, která by měla strojvedoucím pomoci a upozornit je na dirigovaných tratích – tedy tratích, kdy strojvedoucí komunikuje s dispečery telefonem nebo vysílačkou –, kde mají křižovat neboli vyhnout se protijedoucímu vlaku v dopravně.

Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) chce na těchto tratích zavést zjednodušený ETCS, který bude certifikován napříč Evropou. Na vybraných tratích se budou opětovně instalovat návěstidla. „Do roku 2022 také chceme mít hotovo 500 přejezdů,“ dodal ministr po jednání týmu Bezpečnostní komise pro železnice. Náklady budou zhruba čtyři miliardy.

Výběr článků

Načítám