Článek
Ve středu se v Praze konalo veřejné jednání, kde mohly ještě padnout připomínky ke stavbě. Jenomže právě toto jednání se mělo konat už v létě. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) svedl zpoždění na městské úředníky, ale nejspíš v tom nebyli sami.
„Nebyly to jen chyby úředníka, ale zčásti i chyby projektantů a těch, kdo to projednávali. Chybou úředníka bylo, že na některých pozvánkách chybělo místo konání a zároveň ve vypořádání chyběli někteří účastníci řízení, kteří byli majiteli pozemků nebo byli přímo dotčení stavbou,“ uvedl starosta Běchovic Ondřej Martan (ODS).
Kromě toho však podle něj chyběla v projektech i část sítí. „Reálně hrozilo, že by to soud shodil,“ dodal Martan.
Podle ministra dopravy by územní rozhodnutí pro stavbu mělo být k dispozici nejpozději do března 2020
To všechno znamenalo půlroční posun. „Situace tady není ideální, bylo zahájeno územní řízení, ale nebylo to v souladu s právními předpisy a muselo se zahájit opakovaně,“ uvedl před pár dny Kremlík, podle něhož by příští rok mohlo už být konečně k dispozici územní rozhodnutí pro tento úsek. Teprve pak se začnou vykupovat pozemky.
Majitelů pozemků pod plánovanou silnicí je přibližně pět stovek. Právě výkupy pozemků jsou přitom jedním z hlavních požadavků městské části Běchovice.
„Měli jsme zásadní připomínky, aby hlavní město Praha začalo vykupovat zelené pásy okolo stavby, což byla pro nás jedna z hlavních věcí,“ potvrdil včera Právu starosta Běchovic Martan, podle něhož v tom Praha takřka nikam nepokročila.
„Výkupy dokonce ani nejsou smluvně zavázány, takže na to pohlížíme trochu s nedůvěrou,“ uvedl starosta Běchovic.
Praha se však brání. „Na výkupech pracujeme a první z nich dokončíme na začátku příštího roku. Tento proces nijak stavbu mezi Běchovicemi a D1 nezdrží,“ ujišťoval náměstek primátora Prahy Adam Scheinherr (Praha sobě). Podle Martana zatím také není reflektován ani požadavek na intenzivní přípravu dalších částí okruhu, zejména té severní.
Pražský okruh se v roce 2021 stavět nezačne. Chyboval úředník, vysvětluje ministr
Podle ředitele ŘSD Radka Mátla se u dalších etap řeší dokumentace EIA a další přípravy. „Narážíme na odpor městských částí, připravují se změny trasy, které jsou ale v rozporu se zásadami územního rozvoje,“ uvedl Mátl.
Podle Kremlíka se ale trasa měnit nebude. I tak je termín pro severní část okruhu zatím stanoven nejdříve na rok 2026.
Náklady se odhadují na 9,4 miliardy
Běchovice také chtěly doplnit hlukovou a rozptylovou studii a požadují chybějící obchvat Dolních Počernic jako přímé napojení Českobrodské ulice na úsek okruhu.
„Chtěli jsme, aby nám řekli, v jaké fázi je příprava dálnice na Kolín, která je nedílnou funkční částí Pražského okruhu, bez níž nepůjde spustit provoz Pražského okruhu. Bylo řečeno, že časový závěs je za Pražským okruhem asi čtyři až pět měsíců, což je přijatelné,“ dodal starosta Martan.
Podle ministra dopravy by územní rozhodnutí pro stavbu mělo být k dispozici nejpozději do března 2020. Ředitel ŘSD Mátl zatím mluví o termínu zahájení na konci roku 2022. Stavba by pak měla trvat zhruba tři roky. Náklady na stavbu více než 12,5 kilometru dlouhého úseku se zatím odhadují na 9,4 miliardy korun.