Článek
Ministerstvo obrany v listopadu definitivně schválilo nákup 12 vrtulníků ze Spojených států, smlouvu chce uzavřít do konce roku. Česko nakoupí osm víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom a čtyři bojové vrtulníky AH-1Z Viper. Všechny stroje by měla česká armáda dostat v roce 2023.
Podle náčelníka generálního štábu Aleše Opaty se bude 17 vrtulníků Mi-24 využívat zároveň s novými americkými stroji do doby, než armáda dosáhne patřičných operačních schopností s novými vrtulníky.
Rozhodnuto. Česko koupí od USA 12 vrtulníků za 14,6 miliardy
„Stávající vrtulníky armáda vyřadí ze svého užívání a jsme přesvědčeni o tom, že to je velmi vhodný artikl k prodeji,” řekl Opata. Jako jednu z variant zmínil i Babišův plán na předání dvou strojů policii.
„My jsme se víceméně domluvili s panem Hamáčkem, že vnitro by nekupovalo eurocoptery. Že by se dva vrtulníky předělaly pro policii. Tím bychom samozřejmě i ušetřili,” řekl Babiš.
V srpnu přitom Babiš v souladu s experty tvrdil, že stroje Mi-24 jsou „na hranici životnosti” a že je třeba se zbavit závislosti na ruské technice.
Armáda potřebuje nové vrtulníky. Nahradí hlavně bojové Mi-24. Ty jsou na hranici životnosti, nelze je plně využít v rámci @NATO, navíc se samozřejmě potřebujeme zbavit závislosti na ruské technice 👍 pic.twitter.com/88SjtvA0B1
— Andrej Babiš (@AndrejBabis) August 22, 2019
Babišovu informací o Mi-24 večer korigoval Hamáček, když uvedl, že pro tyto stroje nemá policie využití. „Nicméně zkoumáme možnost případného využití transportních vrtulníků Mi-17/171,” uvedl na Twitteru.
Chtěl bych uvést na pravou míru dnešní informaci @AndrejBabis o tom, že @PolicieCZ má zájem o vyřazované bitevní vrtulníky Mi-24/35. Není tomu tak, pro tento stroj nemá PČR využití. Nicméně zkoumáme možnost případného využití transportních vrtulníků Mi-17/171
— Jan Hamáček (@jhamacek) November 20, 2019
Vláda loni v prosinci schválila záměr nakoupit dva transportní vrtulníky těžké váhy pro potřeby policie, peníze na nákup vyčlenila pro rok 2021. Podle Hamáčka se ukázala potřebnost těchto strojů po protiteroristickém cvičení Démon 2018, kdy musel být Útvar rychlého nasazení po částech přepravován armádními vrtulníky.
Vrtulníky se vzletovou hmotností 12 tun by kromě policie měly mít k dispozici i další složky Integrovaného záchranného systému. Ministerstvo vnitra předpokládalo, že by se cena strojů měla pohybovat mezi 70 a 80 miliony eur (1,8 až dvě miliardy eur) za kus.
Mil Mi-171 |
---|
Mil Mi-171 je dvoumotorový víceúčelový střední především transportní vrtulník s jedním nosným a jedním vyrovnávacím rotorem, jde o zmodernizovanou verzi staršího typu Mil Mi-8. Mi 171 je exportní označení verze Mi-8 AMT. Využívá jak v armádě pro přepravu vojáků a vybavení, tak v civilních oblastech k přepravě osob, zásobování ropných plošin, pro úkoly záchranářů i jako létající jeřáb. |
Stroj podle vnitřního uspořádání unese 24 cestujících, 12 nosítek nebo 3000 kg nákladu. |
Průměr rotoru činí 21,3 metru, délka je 18,2 metru. Motory Klimov TV3-117 každý o výkonu 1454 kW mu dokáží udělit rychlost až 260 km/h. Hmotnost prázdného stroje činí 7260 kg, maximální vzletová je 12 000. Maximální dolet je 960 km. Stroje lze i vyzbrojit kulomety, které jsou ve dveřích. Může nést i protizemní výzbroj. |
Mil Mi-24V |
Mil Mi-24V je dvoumotorový těžký bitevní a bitevně-transportní pancéřovaný vrtulník s jedním nosným a jedním vyrovnávacím rotorem určený pro přímou podporu pozemních jednotek a ničení obrněné techniky včetně tanků. Od ostatních bitevních vrtulníků se liší tím, že umožňuje vysadit malé družstvo, unese až osm osob nebo 1500 kg nákladu. |
Hlavní výzbroj tvoří dvojhlavňový kanon GŠ-23 ráže 23 mm. Na čtyři závěsníky pod krátkými křídly lze podvěsit raketnice s neřízenými raketami, protitankové řízené střely, pouzdra s kulomety a kanony i pumy. |
Mil Mi-24 má pětilistý rotor o průměru 17,3 metru, délka činí 17,5 metru. Dva motory Klimov TV3-117 každý o výkonu 1638 kW mu udělí maximální rychlost až 310 kg. Stroj má dolet 350 km, Unese 2400 kg vybavení. Prázdná hmotnost činí 8400 kg, maximální vzletová je 12 500. |