Článek
Za tím, že vlak nevjel plnou rychlostí do tornáda či do trosek, které živel rozmetal v kolejišti, stojí dispečeři, kteří odvedli správně svou práci. Ve střehu byl i strojvedoucí Marek Strmiska.
Hodinové zpoždění
V osudný den minulého roku měl Strmiska hodinové zpoždění a chvátal k cíli své cesty v Břeclavi.
V Hodoníně zářila na návěstidle zelená, když po zastávce u nástupiště sáhl po jízdním voliči a vydal se na další cestu. V tu chvíli se ozval dispečer centrálního dispečerského pracoviště v Přerově, aby vlak okamžitě zastavil.
„Teprve jsem se rozjížděl, ujel jsem asi padesát metrů, takže jsem zastavil hned,“ vzpomíná strojvedoucí.
Na Uherskohradišťsku hořel vlak, nikdo nebyl zraněn
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gY_f/TZPLDS.jpeg?fl=cro,0,35,1280,720%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
„Traťový dispečer viděl signalizovanou poruchu zabezpečovacího zařízení. Proto se okamžitě spojil se strojvedoucím vlaku číslo 105 a nařídil mu zastavit ve stanici Hodonín. Sledoval situaci, zabezpečovací zařízení i kamerový systém a nedovolil jízdy vlaků do oblasti,“ popsal děj pohledem dispečerů mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gU_f/PX1L50.jpeg?fl=cro,0,0,750,1015%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Tornádo, jak je viděl strojvedoucí narychlo zastaveného expresu v Hodoníně.
„Ve chvíli, kdy jsem se rozjížděl, viděl jsem před sebou bouřkovou temnotu. Už cestou jsem se díval na radaru na počasí. Byl jsem rozhodnutý nejet plnou rychlostí, volič jsem nastavil v Hodoníně na osmdesát kilometrů s tím, že rychlost podle situace přizpůsobím,“ řekl strojvedoucí, který do nejistoty nechtěl vjet maximální stošedesátkou.
Na Lounsku testovali autonomní vlak. První pravidelné spoje mají vyjet za dva roky
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_F_J/QCLdNQ.jpeg?fl=cro,1,0,1278,719%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Z Hodonína do Lužic vede pět kilometrů naprosto přímé trati, kde za normální situace vidí strojvedoucí veškeré dění před sebou. To ale v osudný den neplatilo. U Lužic byla jen temná hradba mraků, která se blížila k Hodonínu.
Pak Strmiska uviděl trychtýř tornáda, jak uhýbá od kolejí směrem do hodonínské části Bažantnice. Až v tu chvíli si uvědomil, čemu zastavení v Hodoníně zabránilo.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gS_f/qDAL4M.jpeg?fl=cro,0,54,1280,720%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Strojvedoucí Marek Strmiska za řídícím pultem lokomotivy.
Vlak by vjel do Lužic, kde zhruba v tu samou dobu tornádo pustošilo nádraží a celé okolí. A kde chytilo autobus s cestujícími a přehodilo jej přes koleje vlečky bývalého dolu Mír. Nebýt příkazu zastavit, dostal by se do pekla.
A v nejhorším případě by vykolejil, protože na trať napadaly různé trosky. Dispečeři od zkázy uchránili i rychlík z Břeclavi.
„Traťovému dispečerovi, který organizoval dopravu ve stanici Břeclav, hlásila venkovní výpravčí silný vítr a kroupy. V té chvíli proto z Břeclavi nedovolil odjet ani vlaku InterPanter,“ dodal Gavenda.
S novým jízdním řádem vlaky podraží
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gQ_d/TDfDuB.jpeg?fl=cro,0,1,1276,717%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Jak spoj EC, tak Interpanter už na trať mezi Břeclaví a Hodonínem nevyjely. Dispečeři pak měli spoustu práce, aby pro desítky cestujících zajistili náhradní dopravu.
I vzhledem k obtížně průjezdným silnicím to zabralo několik hodin.
Následovaly další informace o škodách.
„Po signalizaci poruch zabezpečovacího zařízení začaly od strojvedoucích chodit zprávy o výpadcích napětí trakčního vedení. Z integrovaného záchranného systému pak přišly první informace o překážkách na trati. Dispečer dění nejprve vyhodnotil jako velmi silnou bouři a začal řešit následky,“ uvedl Gavenda.
V první řadě se jednalo o bezpečnost a evakuaci cestujících, náhradní dopravu, následně o odklony dalších vlaků a obnovení provozu.
To se úsekem postiženým tornádem nouzově podařilo zajistit po odstranění trosek 29. června a v plném rozsahu až při změně jízdního řádu v prosinci.