Článek
Prodejci inzerují 99 procent všech prodávaných ojetých aut jako nehavarovaná. Ve skutečnosti má však škodní událost za sebou v průměru čtvrtina pětiletých aut a 60 procent desetiletých. Upozornila na to společnost Cebia, která se zabývá prověřováním historie vozidel. Podle ní je kvalita dovážených aut skutečně alarmující.
„Každé páté dovezené auto je starší 15 let. Podíl prodávaných ojetin s tuzemským původem, která jsou v průměru mladší než ta dovážená, však meziročně v ČR klesl z 53 na 50 procent. Naopak o tři procenta posílily ojetiny dovážené z Německa,“ sdělila mluvčí Cebie Barbora Minksová.
Autobazary se všemožně snaží vyhnout reklamacím
Podíl vozidel německého původu na dovezených ojetinách se zahraniční škodní událostí dosahuje podle Cebie dokonce 77 procent. Tím důležitější je, aby si zájemce o ojetý vůz nechal prověřit jeho historii a neřídil se pouze relativně nízkou prodejní cenou.
O tom, že koupě ojetého vozu zůstává rizikem, svědčí i opatření Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů. Ta letos v září ukončila členství většině svých členů, neboť nedodržovali pravidla a prodávali vozy s nejasným původem.
Průměrná cena ojetých aut za leden až září činila 226 200 Kč. Mezičtvrtletně došlo k jejímu mírnému poklesu, způsobenému především tím, že se v tuzemsku přestaly ve větší míře vyskytovat zánovní a mladé ojetiny z ukončených krátkodobých operativních leasingů. Průměrná hodnota udávaná na tachometru prodávaných ojetin je aktuálně 156 tisíc kilometrů.
Zastavil se pokles zájmu o diesely
Nejprodávanějším modelem ojetých vozů zůstává Škoda Octavia. Ta se prodává zejména v dieselovém provedení (71 %).
Ve třetím čtvrtletí se v ČR zastavil celkový pokles zájmu o ojetiny s naftovými motory, který před lety vyvolala aféra automobilky Volkswagen s falšováním výsledků emisních testů.
Zánovní octavia byla jen přelakovaný odepsaný vrak
„Podíl prodávaných naftových ojetých vozů byl za leden až září 55 procent. Mezikvartálně se zvedl o tři procenta. Jde o první potvrzení toho, že poptávka po dieselech opět ožívá a vliv aféry Dieselgate pominul,“ konstatovala Cebia.