Článek
„To je nová dálnice. Ona se neopravuje, ale staví se nově od základů. Jak byla, se rozpadá a ona se musí postavit nově,” prohlásil premiér Andrej Babiš (ANO) v nedělních Otázkách Václava Moravce v České televizi.
Babiš to prohlásil, když představoval graf zahájených a zprovozněných staveb silnic, do kterých se podle něj za éry Dana Ťoka započítává právě i D1. Data Nejvyššího kontrolního úřadu i ta, která uvádí na svých stránkách Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), označil za chybná.
„Včera jsem jela z Moravy do Prahy a fakt jsem tu úplně novou D1, o které mluvil pan premiér a kterou prý postavil ministr Ťok, nenašla,” pozastavila se nad premiérovým výrokem poslankyně za ODS Veronika Vrecionová.
„Andrej Babiš nevěří údajům NKÚ. Neměl by premiér demokratické země hájit do roztrhání těla státní instituce?” ptá se například místopředseda Starostů Vít Rakušan.
Andrej Babiš nevěří údajům NKÚ. V minulosti tvrdil, že si lze v ČR objednat trestní stíhání. Neměl by premiér demokratické země hájit do roztrhání těla státní instituce? Měl. Ten náš hájí ale jen sebe. A trochu Ťokův kalamitní sníh.
— Vít Rakušan (@Vit_Rakusan) 6. ledna 2019
„Žádné závěry NKÚ, žádná data z ŘSD. Ta “správná, dobrá čísla” jedině dle PR teamu ANO. Tento způsob manipulace je bohužel pro ANO ministry a premiéra častý. Pan Babiš ví, že sčítá jabka s hruškama a snaží se chránit ministra Ťoka tím, že manipuluje občany,” reagoval na Babišova slova na Facebooku lídr Pirátů Ivan Bartoš.
Doporučuji mrknout na článek “Jak Dan a Andrej dálnice staví a jak se snaží občany velmi hloupě manipulovat”? Graf...
Zveřejnil(a) Ivan Bartos dne Neděle 6. ledna 2019
K tajnému nástupišti z Harryho Pottera přirovnal dálnici D1 poslanec za KDU-ČSL a bývalý ministr zemědělství v Sobotkově vládě Marian Jurečka. „Asi jen pan premiér a pan ministr Ťok jezdí po té úplně nové, my ostatní stojíme a jezdíme po té klasické,” napsal.
S tou “novou” dálnicí D1 to asi bude jako s nástupištěm 9 a 3/4......,protože asi jen pan premiér a pan ministr Ťok jezdí po té úplně nové, my ostatní stojíme a jezdíme po té klasické.
— Marian Jurečka (@MJureka) 6. ledna 2019
Primiérova výroku se hned chytli i vtipálci, kteří spravují falešné účty politiků. Například falešný Jaroslav Faltýnek se na Twitteru ptá, zda je třeba si kupovat novou dálniční známku, když nejezdí po nové D1, ale po té staré.
Hele Dane @tok5934, mám dotaz, půjdu si teď kupovat dálniční známku, ale nejezdím po tý nový D1, jako pan předseda @AndrejBabis, ale normálně po starý, jako ostatní. Potřebuji tam tu známku vůbec?
— Jaroslav Faltýnek (@JaroslavFalynek) 6. ledna 2019
Na neobratnost v komunikaci ministra dopravy, kterou často premiér v souvislosti s Ťokovým výrokem o tom, že v prosinci nečekal, že napadne kalamitní sníh, zmiňuje, upozorňuje satirický účet Spojené síly pro Evropu. [celá zpráva]
Ťok má výsledky, nezvládl komunikaci, zejména jednu pozemní, míní Babiš.
— Spojené síly pro Evropu (@BlanikZ) 6. ledna 2019
„On je dnešní katův šleh taky úplně nový jídlo, i když bylo už ve čtvrtek na meníčku,” píše dále účet Dojnice.
Samozřejmě, že je to úplně nová dálnice. On je dnešní katův šleh taky úplně nový jídlo, i když bylo už ve čtvrtek na meníčku.
— Dojnice (@dojnice) 7. ledna 2019
Pozadu nezůstal ani falešný účet ministra dopravy Dana Ťoka. Někteří uživatelé se dokonce ptají, který že je ten pravý účet a který ten satirický.
Taky nechápu proč lidé jezdí po staré dálnici D1. Když dojdete na Chodově na dvorek a klepnete hůlkou na třetí cihlu zleva, zeď zmizí a dostanete se na novou dálnici.
— Dan Ťok (@dantok1234) 6. ledna 2019
Podle informací NKÚ se zahájilo a zprovoznilo méně kilometrů, než uvádí Andrej Babiš i ministr Dan Ťok.
„V České republice dochází k nárůstu registrovaných vozidel a intenzity dopravy na síti silničních komunikací. Budování sítě dálnic tomuto nárůstu však neodpovídá,” uvedl NKÚ.
Nově zprovozněné úseky dálnic za ministra Ťoka |
---|
2014 - 0 km |
2015 - 0,2 km |
2016 - 12,489 km |
2017 - 17,3 km |
Zdroj: Analýza NKÚ |
V roce 2018 byly zprovozněny 4 kilometry dálnic, v roce 2017 17 kilometrů dálnic, o rok dříve 12,5 kilometrů, vyplývá z analýzy NKÚ.
Pokud by měl být vládní slib dodržen, muselo by se v dalších letech stavět tempem přes 60 kilometrů dálnic ročně.