Článek
Proti zvýšení povolené rychlosti o 20 kilometrů za hodinu hlasovalo 107 ze 178 poslanců, proti bylo 33. S tolerancí alkoholu v krvi u cyklistů nesouhlasilo 126 ze 189 zákonodárců, pro zvedlo ruku 38.
Oba dva návrhy hájila opoziční ODS. „Každý den v Poslanecké sněmovně bojujeme o zachování svobody. Dnes tady máme dva návrhy, které směřují k vyšší svobodě, ale i k zodpovědnosti,“ řekl šéf poslanců ODS Zbyněk Stanjura.
To, že návrhy neprošly, naopak ocenil ministr dopravy Dan Ťok (ANO). „Jsem rád, že neprošel návrh na zvýšení rychlosti ani povolení hranice k alkoholu. Věřím, že zákon pomůže k vyšší bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích,” komentoval.
Vyšší trest za vjetí na přejezd
Kritiku od opozice naopak schytal návrh lidoveckého poslance Petra Kudely. Ten chtěl, aby mohli policisté vzít řidičský průkaz tomu, kdo je podezřelý ze spáchání přestupku, za který může dostat zákaz řízení na dobu delší než šest měsíců.
„Neořezávejte práva, vy tady můžete dostat občany do situace, že je potrestáte, i když nic nespáchají. To bude jak v 50. letech,“ prohlásil předseda poslaneckého klubu TOP 09 František Laudát. Návrh Kudely nakonec také nebyl přijat.
Poslanci ale zvedli ruku pro jiný Kudelův návrh, a to na zpřísnění trestů pro řidiče, kteří vjedou na železniční přejezd, když bude rozsvícené výstražné světlo. Mohli by za to dostat zákaz řízení od jednoho do dvou let.
Omezení segwayů
Dolní komora také souhlasila s návrhem Laudáta a poslance Daniela Korteho (TOP 09), aby města a obce měly pravomoc zakázat v některých částech území pohyb vozítek Segway.
Problémy s těmito vozítky řeší především Praha. „Problém se v centru města dlouhodobě zvyšuje. Mám desítky zpráv o úrazech kvůli segwayům,” uvedl ve středu starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09).
Obce budou mít nově možnost omezit vjezd těchto vozítek dvěma způsoby. Buď na dané území umístí značku „zákaz segwayů”, nebo mohou vyhlásit zónové omezení. „Praha 1 má právo říct, že na místa, které jsou na seznamu UNESCO, je vjezd zakázán,” vysvětlil Ťok.
Chodci budou muset nosit reflexní vesty
Další novinkou, kterou Sněmovna schválila, je, že chodci budou muset za snížené viditelnosti nosit na silnicích mimo obce reflexní vesty.
„Nejde nám o zavádění povinností, aby potom policie občany mohla šikanovat. Ale všichni máme zkušenost, jak to je, když jedeme mimo obec a potkáme chodce, který není osvětlen. Číslo mrtvých chodců je dost alarmující na to, abychom takovou věc měli v zákoně,“ míní Ťok.
Novela silničního zákona nyní poputuje do Senátu, potom ji dostane k podpisu prezident Miloš Zeman.