Hlavní obsah

Covid přihrál armádě chybějící piloty. Přicházejí z civilu

Právo, Oldřich Danda

Česká armáda už roky zápasí s nedostatkem leteckého personálu. Zoufale se jí nedostává hlavně pilotů vrtulníků. Proto už loni porušila své zásady a začala shánět letce i z civilu, a nikoli jen absolventy Univerzity obrany. A současná situace v civilním letectví, když se kvůli koronavirové pandemii skoro nelétá, jí hraje do karet.

Foto: archiv, Právo

Bitevní vrtulník Mi-24/35, na ten se teď přeškolují civilní piloti.

Článek

Na vrtulníkové základně v Náměšti nad Oslavou na začátku roku proto mohli přivítat tři nové adepty vrtulníkového létání, kteří neprošli vojenskými školami.

Michal Novák (24) vystudoval Vysoké učení technické (VUT) v Brně a těšil se, že bude létat s dopravními letouny. Covid mu ale jeho sen zhatil.

V aerolinkách bych létal jen z bodu A do bodu B, ale teď mě čeká rozmanitější práce
Michal Novák

„Už během školy jsem si udělal leteckou licenci. A zbýval mi jen krok, abych šel létat k aerolinkám, ale situace kolem koronaviru a omezení cestování mi v tom zabránila. Tak jsem hledal nové možnosti, jak se uplatnit, a jsem rád, že mi armáda dala šanci,“ řekl Právu Novák.

I když původně zamýšlel létat po světě, v nové kariéře vidí řadu plusů. „V aerolinkách bych létal jen z bodu A do bodu B, ale teď mě čeká rozmanitější práce, s výsadkáři apod.,“ dodal Novák.

Upsali se na sedm let

Lukáš Novotný (28), který také vystudoval brněnské VUT, chtěl být původně pilotem stíhačky. „Vždycky jsem chtěl být vojenský pilot, ale když jsem nastupoval na vysokou školu, tak neotevřeli letecký obor na Univerzitě obrany a skončil jsem v civilu. Takže jsem teď rád, že se mi naskytla taková příležitost,“ řekl Právu.

Na odměny vojákům jde trojnásobek

Domácí

Velitel vrtulníkového křídla náměšťské základny plukovník Martin Janďourek ví, že noví adepti přišli trochu z nouze, ale věří, že budou pro vrtulníkářskou komunitu přínosem.

„Myslím, že pro mnohé civilní uchazeče nabízí tento program zajímavou alternativu k naplnění jejich touhy létat. Kromě toho beru pestré zkušenosti dosavadních uchazečů jako obohacení našeho vrtulníkářského světa,“ komentoval příchod nováčků.

Tři nováčci nejdříve museli projít základním výcvikem ve Vyškově stejně jako všichni vojáci. Teď je čekají skoro dva roky výcviku hlavně v Centru leteckého výcviku v Pardubicích.

Odešli k armádě. Covid je k záchrance vrátil

Koronavirus

Zde do nich nejdříve nasypou stovky hodin teorie, pak budou létat na simulátorech a nakonec 150 hodin na výcvikovém vrtulníku Enstrom 480B. Za to, že je armáda vycvičí, museli nováčci podepsat sedmiletý kontrakt, který budou muset u letectva odsloužit.

Armáda se s nedostatkem pilotů, ale i techniků a letových dispečerů potýká dlouho. Jak řekl před časem Právu bývalý velitel vzdušných sil, generál Petr Hromek, za nedostatkem personálu stojí hlavně fakt, že se nehlásil dostatek nových adeptů létání na Univerzitu obrany v Brně. To se podle Hromka změní.

„Dřív vybírali piloty až v druhém ročníku, ale nově už na univerzitu nastupují studenti rovnou jako adepti létání, a to je pro ně mnohem větší motivace,“ řekl Právu. Dřív bylo v ročníku pět šest studentů, ale v roce 2019 sem nastoupilo už 17 lidí. To je podle Hromka ideální stav.

Ministerstvo podepsalo smlouvu na nákup toyot, které nahradí sovětské uazy

Domácí

Do té doby chce letectvo lanařit piloty z civilu a také vytvořilo na všech vojenských letištích aktivní zálohy, do kterých se mohou hlásit hlavně bývalí vojenští piloti, kteří mohou armádě pomoci např. s výcvikem leteckých začátečníků.

Vojenské letectvo teď lítá na ruských dopravních strojích Mi-17, Mi-171š a bojových vrtulnících Mi-24/35. Armáda navíc čeká na dodávku nových amerických vrtulníků od firmy Bell – osm víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom a čtyři bojové vrtulníky AH-1Z Viper – a bude pro ně potřebovat obsluhu.

Výběr článků

Načítám