Hlavní obsah

Chovanec varuje vládu před kauzou leteckých záchranek, ministři netuší proč

Právo, Naďa Adamičková, Marie Königová
Praha

Vláda by dnes po opakovaných tahanicích měla rozhodnout, zda leteckou záchranku budou od začátku příštího roku ve většině krajů provozovat nadále soukromníci, anebo stát. Těsně předtím poslal kolegům ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) informaci o dřívější trestní kauze nazvané Piloti, která se týkala minulého tendru na záchranku. Proč Chovanec dokument poslal? Je to záhada, reagují někteří členové vlády.

Foto: Petr Horník, Právo

Ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD)

Článek

Za definitivní rozhodnutí se s nadsázkou modlí ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD), který má leteckou záchranku na triku.

V případě souhlasu vlády s pokračováním dosavadní praxe, tedy že ve čtyřech krajích bude působit armáda a policie a ve zbytku soukromníci, totiž musí urychleně vypsat tendr. Dosavadní smlouva s firmami Alfa Helicopter a DSA skončí letos v prosinci.

Julínkova kauza

Jenže ministr Chovanec poslal v těchto dnech členům vlády informaci, která se týká vývoje v trestní kauze nazvané Piloti. Ta spočívá v prověřování spáchání trestného činu zneužívání pravomoci veřejného činitele a trestného činu porušování povinnosti při správě cizího majetku právě v souvislosti s veřejnou zakázkou na leteckou záchranku.

Ministr v dokumentu, který se Právu podařilo získat, upozorňuje, že v lednu státní zástupce pražského vrchního státního zastupitelství zrušil usnesení policie, kterým byla trestní věc odložena s tím, že nedošlo k uplynutí promlčecí lhůty.

Aniž by v dokumentu padla jakákoli jména, je jasné, že jde o případ exministra zdravotnictví Tomáše Julínka (ODS) a jeho spolupracovníků. Právě ti čelili podezření z předražení zakázky na leteckou záchranku. Tehdy šlo o 3,1 miliardy bez DPH, zatímco nyní Němečkův úřad počítá s cenou téměř 3,5 miliardy korun, a to kvůli inflaci.

Podle dokumentu byl znovu proveden právní rozbor věci, který byl zaslán pražskému vrchnímu zastupitelství, a další postup se zvažuje. Lhůta prověřování uplyne na konci února.

Policie opět v akci

Mezitím protikorupční policie předraženou zakázku znovu prověřuje. Tentokrát se týká Julínkových náměstků Marka Šnajdra a Markéty Hellerové. A to právě proto, že policie původně jejich případ odložila s tím, že je promlčený, avšak žalobce toto rozhodnutí zrušil jako nezákonné.

Ministři přitom netuší, proč daný materiál, obsahující popis toho, kdy bylo podáno trestní oznámení, kdy byly zahájeny úkony a kdy byl případ odložen, přistál na jejich stole. Chovanec na dotaz Práva, jaký je důvod předložení dokumentu, včera nereagoval.

„Nikdo nechápe, proč to tam dává,“ řekl Právu vicepremiér Andrej Babiš (ANO). Němeček podle něj možná chce podpořit stanovisko ministra financí, že chystaná zakázka je předražená a že leteckou záchranku by mohla provozovat státní nezisková organizace, jako třeba v Německu nebo Rakousku. Anebo že jde o upozornění, že vláda by měla být v rozhodování obezřetná.

Důvod předložení Chovancovy zprávy nezná ani Němeček. „Předpokládám, že to má vnést nějaké světlo do reality,“ řekl Právu s tím, že pro něj je prioritní službu zajistit a je mu jedno, zda přejde třeba na armádu, nebo bude muset vypsat veřejnou zakázku.

Přechod na armádu by ale nebyl jednoduchý. Upozornil na to i ministr obrany Martin Stropnický (ANO) s tím, že armáda by musela koupit dalších dvanáct vrtulníků a zajistit výcvik 36 posádek. Taková investice by resort obrany přišla na 4,48 miliardy korun.

K provozování letecké záchranky je nutná certifikace vrtulníků a zvláštní výcvik posádek. Jeden stroj vyjde na 150 až 200 miliónů korun.

Čas běží

„Mám jediný cíl, aniž bych chtěl hrát nějaké politické hry: potřebuji, aby vláda konečně rozhodla, protože odpovědnost za to, že od ledna tady budou vrtulníky dál létat, mám já,“ řekl Právu Němeček.

Tvrdí, že teprve až vláda rozhodne, bude moci navrhnout tendr ke schválení. „Já žádnou osobní preferenci nemám, a jestli to bude armáda, nebo soukromníci, je vedlejší, to hlavní je zajistit vrtulníkovou záchrannou službu. Nemůžeme si zahrávat s tím, že za několik měsíců nebude jasné, jak bude zajištěna péče o lidi, kterým jde o život,“ dodal Němeček.

Dosavadní smlouva platí od začátku roku 2009 a skončí letos v prosinci. Podle ní operují z osmi stanovišť dvě soukromé společnosti, zatímco v Praze a Středočeském kraji zajišťuje leteckou záchranku policie a v Plzni armáda, která ji obhospodařuje i pro Karlovarský kraj.

Související články

Výběr článků

Načítám