Hlavní obsah

Chodí do českých škol, ale česky neumí ani slovo

Právo, Radek Plavecký

Neumí ani slovo česky, přesto musí děti cizinců chodit do zdejších škol. V základních školách v Mladé Boleslavi takových dětí rapidně přibývá a komplikuje to výuku.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Nadšení nejsou ani učitelé, ani rodiče ostatních dětí a nešťastní z toho musí být i samotní cizí žáčci, kteří nikomu a ničemu nerozumí.

Malí cizinci se stávají součástí běžných tříd, učitelé je mají vyučovat kromě jazyka či matematiky také třeba zeměpisu, dějepisu a dalším předmětům, ale bez znalosti řeči to je téměř nemožné. Dětí ze zahraničí přitom v českých školách přibývá stejně tak rychle jako cizinců na pracovním trhu. Za prací sem přicházejí často celé rodiny.

Na českých vysokých školách studuje čím dál více cizinců

Věda a školy

V Mladé Boleslavi se 40 tisíci trvale žijícími obyvateli je podle odhadů radnice 10 tisíc cizinců.

Odmítnout je nesmějí

„V mateřských školkách máme 155 cizinců a na základních školách je jich 430,“ potvrdila mluvčí magistrátu Šárka Charousková, podle níž mají školy povinnost děti přihlášené i jen k přechodnému pobytu přijmout a nemají šanci je odmítat kvůli neznalosti řeči. „Dítě je podle zákona zařazeno do třídy ideálně podle věku, maximálně ho lze dát pouze o jeden ročník níž,“ dodala Charousková.

Nejvíc těchto dětí, více než stovka, je na mladoboleslavské 8. základní škole. „Jen za poslední týden přišlo dalších pět, a to jich hodně odmítám, protože k nám spádově nepatří,“ řekla Právu ředitelka školy Jitka Houštecká.

Potvrdila, že výuka takových dětí je skutečně problém. „Pokud jsou z Ukrajiny, tak se ještě trochu domluvíme. Nejhorší je to u dětí, s nimiž nemáme žádný styčný jazyk. Jsou tu děti z Mongolska, Číny, Vietnamu, Indie nebo Nepálu. S nimi se obvykle nedomluvíme vůbec,“ připustila ředitelka.

Školy mají v čínštině nebo vietnamštině připravené základní informace o českém školním systému, které cizincům předávají. Dozví se o povinné školní docházce, stupnici známek, nároku na obědy. S ostatním si už musí poradit učitelé a děti ve třídě.

Jen sedí ve třídě a sledují ostatní

„Nedávno sem přišla početná rodina z Mongolska s několika dětmi v různém věku. Neumí ani česky, ani anglicky nebo německy, takže sedí ve svých třídách a sledují, co ostatní dělají. K tomu je ve třídě pár dyslektiků a samozřejmě děti nadané i slabší. Věnovat se všem individuálně není v moci jednoho člověka,“ svěřila se jedna z učitelek mladoboleslavské základní školy.

Jihočeská univerzita pořádá školu češtiny pro cizince

Věda a školy

V matematice díky číslicím spočítají pár lehčích příkladů, z dějepisu nebo zeměpisu si v nejlepším případě cizinci odnesou pár slovíček.

Situace se přestává líbit i rodičům. „Jak má potom vypadat výuka? Tohle nemůže jeden učitel obsáhnout. Nechápu, že cizince školy berou. Nejdřív by měly takové rodiny být někde v azylovém centru, učit se jazyk a pak se můžou zapojit. Takhle tím trpí všichni,“ přidala se na stranu učitelů matka školáka v Mladé Boleslavi.

Doporučují publikace

Podle ředitelky Houštecké sice existují programy ministerstva školství pro výuku cizinců, ale v praxi je tíha hlavně na učitelích.

„Asistenty k těmto dětem samozřejmě nemáme, to by jich byla plná škola. Je to na našich učitelích, kteří jsou tu od rána do večera, protože pro cizince se musí zajistit jazykové kurzy a doučování, což bývá odpoledne po běžné výuce. Učitelé jsou pak přetížení. Nešťastné je to ale i pro samotné děti. Mělo by se to řešit systémově. Stát by jim měl zajistit intenzivní kurzy jazyků,“ domnívá se ředitelka školy.

Ministerstvo školství na otázky, jak si mají učitelé s komplikovanou výukou poradit, odpovědělo tím, že existují dotační programy, z nichž letos rozdělilo ve všech krajích v republice 42 milionů korun, doporučuje pedagogům publikace a odkazuje na konzultace v Národním institutu pro další vzdělávání. To všechno ale v praktické každodenní práci nikomu moc nepomůže.

Související články

Ministerstvo přestane dotovat přecpané třídy

Ministerstvo školství přestane od ledna vyplácet peníze podle počtu dětí ve třídách. Chce tak přimět hlavně obce, aby rozdělování silných populačních ročníků...

Výběr článků

Načítám