Článek
Na stole byly původně tři varianty, každá měla velké množství zastánců i odpůrců. Od minulého týdne je konečně jasno.
Vyhrála severní varianta a průchod silnice severním obchvatem Rovenska pod Troskami. Této variantě dalo kladné stanovisko ministerstvo životního prostředí (MŽP). Souhlas ale podmínilo 41 opatřeními, která bude muset Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dodržet. Stavět se má ovšem až po roce 2030.
Na trať u Domažlic se po tragické nehodě vrátily vlaky
Ze všech měst a obcí v blízkosti trasy se nová silnice nejvíce dotkne Turnova, kde žije 12 tisíc lidí. Město samo podávalo k poslední studii EIA asi 20 připomínek a na rozhodnutí MŽP netrpělivě čekalo. „Výsledek je dobrá zpráva, ale spíše obecně pro celý kraj, ani ne tak pro Turnov. Pro nás to nemůže být nikdy dobrá zpráva, protože Turnov bude touto silnicí poškozený nejvíce,“ řekl Právu starosta Turnova Tomáš Hocke (SLK).
„Jsem si ale vědomý nutnosti této silnice. Jsem zastáncem toho, že komunikaci na Hradec potřebujeme, musí být ale úměrná dopravnímu zatížení a především tomu, kam má být zasazena,“ dodal Hocke.
Nová silnice má mít více než 32 kilometrů a má nahradit stávající nevyhovující trasu. Zatím není rozhodnuto, zda z Turnova až po novou křižovatku Žernov bude čtyřpruhová, nebo třípruhová, dál do Úlibic se počítá se třemi střídavými pruhy.
Křehký kompromis
O to, kudy novou silnici vést, se vedly vleklé spory. Ještě v devadesátých letech se o trase Turnov–Jičín uvažovalo jako o dvoupruhu. V roce 2001 přišel Liberecký kraj se čtyřproudou silnicí.
Její představení v roce 2003 bylo začátkem boje aktivistů bránících jedinečnou přírodu Českého ráje.
ČR má přes 700 stanic pro elektromobily, do roku 2030 chce stát desítky tisíc
O výsledku z posledních dní se teď proto mluví jako o křehkém kompromisu. Jedna z původních variant počítala s tím, že doprava se přiblíží hradu Trosky a hruboskalskému skalnímu města. Tato možnost ale definitivně padla.
V oblasti Turnova a Pelešan má silnice vést v 900 metrů dlouhém tunelu. Mezi podmínkami, které stanovilo ministerstvo životního prostředí, je ale také prověření možnosti prodloužení zakryté části tunelu o dalších 400 metrů.
Dalším kritickým místem při budování silnice by měly být mosty přes řeku Jizeru.