Hlavní obsah

Česko potřebuje nové stíhačky a čas se krátí

Linköping

Když ministryně obrany Jana Černochová (ODS) v dubnu v USA naznačila, že příští stíhačky pro českou armádu by mohly být americké, ve švédském Linköpingu radostí neskákali. V jihošvédském městě sídlí firma Saab, která zde vyrábí už třicet let stíhačky Gripen. S těmi už 15 let létají čeští stíhači a česká vláda bude letos rozhodovat, čím je už za pár let nahradí.

Foto: Foto PRÁVO – Oldřich Danda

Zkušební gripen E v továrně Saabu ve švédském Linköpingu

Článek

Vedení společnosti, která zaměstnává 6500 hlavně místních lidí, věří, že proti americké konkurenci, stíhačce F-35 firmy Lockheed Martin, nabízí plně modernizovaný stroj a řadu výhod, které českou vládu nakonec přesvědčí. Do karet Saabu hraje i to, že českému ministerstvu obrany nezbývá už moc času.

Nabízíme rychlý upgrade českých gripenů a snadný přechod na stroje nové generace
Richard Smith, vedení Gripenu

„Kvůli konfliktu v Evropě vzrostla poptávka po stíhačkách v celém NATO,“ řekl Právu zástupce obchodního ředitele Gripenu Richard Smith.

Co všechno lze vykázat jako náklady na obranu? Černochová se chce dostat na 2 procenta HDP

Domácí

Výrobci stíhaček po celém světě včetně Saabu jsou proto v příštích letech zahlceni objednávkami na mnoho let dopředu. A české ministerstvo obrany se tak může dostat do časové tísně, protože nebude mít čím chránit české nebe po roce 2027, kdy končí pronájem 14 gripenů, respektive v roce 2029.

Obrana může ještě využít opci na dva roky. Armáda má 12 strojů jednomístných typu C a dva dvojmístné typu D. Ročně za pronájem platí 1,7 miliardy korun. Černochová už řekla, že počet nových strojů by se měl zvýšit na 24 kusů.

Lepší radar i rakety

Podle Smithe Gripen nabízí jednoduché řešení. „Během měsíců až jednoho roku je možné upgradovat české gripeny C – pomocí balíku vylepšení MS 20 Block 2 – a poté naplánovat snadný přechod na stroj nové generace typu E,“ poznamenal Smith.

Šéf zbrojovky Colt CZ: Na prvním místě je pro nás naše armáda

Domácí

V balíku je výkonnější radar, rakety Meteor a nové systémy komunikace. Stejnou cestou jde švédská armáda, která má přes 50 gripenů C, které Saab už modernizuje, a zároveň jí už dodal první kusy nové stíhačky typu E. Svých 14 gripenů C si nechalo modernizovat i maďarské letectvo a zvažuje dokoupit dalších 12 nových kusů. Nových 36 letounů si od Gripenu objednala i Brazílie.

Ještě více je zahlcen objednávkami americký výrobce F-35, který by měl dodat tisíce kusů hlavně americkému letectvu, Polsku, Británii, Kanadě nebo Finsku. Podle leteckého odborníka Tomáše Souška je fronta na nové F-35 tak velká, že šance, že by česká armáda získala letadla z USA dřív než před rokem 2030, je minimální.

„Možné by to bylo jen v případě, že by po politické dohodě nám část svých strojů přenechaly Spojené státy,“ řekl Právu. Dodal, že i tak by to byl šibeniční termín, protože další rok až dva zabere výcvik personálu. USA totiž umožňuje školit piloty a techniky pouze na strojích, které byly vyrobeny pro konkrétního zákazníka.

Ministerstvo obrany a zbrojovka se dohodly na smíru

Domácí

Do pasti se nyní dostali Slováci, kteří si od Lockheedu objednali stroje F-16, ale kvůli nedostatku čipů se dodávka supersoniků odkládá nejméně o rok. Slovenské ministerstvo proto musí vyjednávat s Polskem a s Českem, aby jejich stíhači hlídali slovenský vzdušný prostor, protože jejich MiG-29 už nebudou moci brzy do vzduchu.

Podle Smithe s gripeny žádné podobné riziko nehrozí. „Při přechodu na gripen E bude přeškolení pilotů a personálu velice snadné. Nebude nutné přebudovat infrastrukturu ani další zařízení na základnách, ani měnit operační taktiku. Nic se nebude měnit, ani bourat,“ podotkl.

Jak řekl, výhodou gripenů je, že mají proti konkurenci výrazně nižší provozní náklady. Pořizovací náklady jsou u gripenu E i u F-35 podobné.

Stroj F-35 pro polskou armádu vyšel na víc než tři miliardy korun. Brazilské letectvo dalo za jeden nový gripen 2,6 miliardy korun. Cena za dvě letky pro českou armádu se bude pohybovat mezi 60 a 70 miliardami korun.

České gripeny startovaly k ruským strojům. Vzdušný výpad natočily

Evropa

Zkušební pilot Saabu Jacob Högberg nový letoun typu E už rok zkouší a je spokojen. Ve stíhačce je podle něj víc senzorů, lepší radar, nová avionika a přístroje pro elektronický boj i výkonnější software. „Díky novému vybavení se pilot může mnohem rychleji adaptovat na situaci i prostor, rychleji se rozhodovat a mít tak víc času pro řešení úkolů,“ řekl Högberg.

Na stíhačkách nalétal přes tři tisíce hodin, začínal ve švédské armádě na předchůdci gripenů na stíhačkách Viggen. „Na gripenu už létám dvacet let a je to skvělý a spolehlivý stroj,“ vychválil pilot. Gripen E má silnější motor a unese víc zbraní. „Zvýšilo se užitečné zatížení, což je podstatná výhoda pro bojové operace,“ podotkl.

Výběr článků

Načítám