Článek
Zařízení ministerstvo dopravy zakoupilo v reakci na to, že počet naftových aut s nelegálně vyřezanými filtry pevných částic už byl neúnosný s ohledem na značné znečištění ovzduší hlavně ve městech.
Zařízení se přitom nezaměřuje na filtr jako takový, ale měří emise u všech aut, a jsou-li v případě naftových vozidel emise enormně vysoké, indikuje to, že filtr už dávno nesplňuje svou funkci nebo byl vyřezán.
Pokud má auto zrovna čerstvě po technické, kde se emise standardně kontrolují u starších vozů každé dva roky, tak na takovou STK, která na vůz dala razítko, si pak může posvítit krajský dozor nebo inspektoři přímo z ministerstva dopravy.
Dělají to, že číhají na parkovišti venku, pak spolu s policií vytipovaný vůz, který právě ze Stanice technické kontroly vyjel, zastaví a nechají projít prověrkou znovu, ovšem už se technikům dívají pod prsty. Ročně jen ministerští kontroloři mají na dvě stovky terénních výjezdů.
„Centrum služeb pro silniční dopravu (CSPSD) zatím nakoupilo a vybavilo jednu mobilní expertní jednotku, která v rámci pilotního projektu působí od léta tohoto roku zejména na území hlavního města Prahy a Středočeského kraje v rámci spolupráce s Policií ČR,“ potvrdila Právu mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.
Podle ní je tedy při technických silničních kontrolách už možné provést měření emisí vozidel přímo na místě v provozu.
Technickou sice máte, ale…
„Jsou tak hned odhalována vozidla, která neplní emisní limity, aniž by kontrolovaná vozidla musela být odeslána na nejbližší stanici technické kontroly nebo stanici měření emisí,“ dodala Rezková.
Centrum služeb pro silniční dopravu (CSPSD) zatím nakoupilo a vybavilo jednu mobilní expertní jednotku
Policisté mají právo na silnici kontrolovat technický stav, i když má šofér platné osvědčení z STK, tedy platně oraženou červenou známku na registrační značce, a mohou nařídit, aby auto jelo na mimořádnou kontrolu na nejbližší STK. Když projde, platí náklady policie, když ne, jde to za majitelem a šofér nemůže pokračovat v jízdě.
Mobilní jednotka ovšem odhalí nesplnění emisí přímo na místě, odpadá tak „cestování“ na STK. A vozidlo může být policisty na místě odstaveno právě kvůli emisím, respektive protože má tzv. vykuchaný filtr pevných částic. Motor sice jede, ale má pak takové emise jako vozy před dvaceti lety.
Uvažují, že koupí další dvě zařízení
Vyhodnocení pilotního tažení prvního lovce filtrů mají být vyhodnoceny v září. Už teď je ale zřejmé, že s tím řada šoférů má nepříjemné oplétačky.
„Projekt probíhá třetí měsíc. Předběžně se ukazuje, že při kontrole nevyhovělo 25 procent z vytipovaných a zkontrolovaných vozidel. Plánuje se pořízení dalších dvou těchto přístrojů,“ řekl Právu pplk. Michal Hodboď z Ředitelství služby dopravní policie.
„Měření v tomto testovacím provozu zatím funguje od června. Na podzim se pilotní projekt CSPSD a Policie ČR vyhodnotí a bude rozhodnuto o dalších krocích,“ uvedla Rezková. Jeden přístroj stojí včetně příslušenství 315 tisíc korun.