Článek
Mimoparlamentní strany také chtějí prorazit s billboardy. Pravicová Národní strana, která se pohybuje na okraji politického spektra, plánuje investovat do velkých reklamních ploch až 75 procent rozpočtu pro volební kampaň. Podle generálního sekretáře národovců Petra Eliáše chce strana utratit za kampaň "nejméně osm miliónů korun". Na jednom z billboardů se mohou kolemjdoucí dočíst, že "odsun Němců byl správný".
V pražském Motole se objevil billboard s názvem "Na věčné časy?", jenž kritizuje zkamenělost české parlamentní politiky. S billboardem bylo spojováno hnutí Nezávislých, jehož předseda František Zwyrtek se k reklamě nehlásí. Je to zatím poslední billboard s politickou tématikou, ale předcházela mu celá řada dalších.
"Upřímný" Gross
Rozruch způsobily loni před krajskými volbami plakáty tehdejšího premiéra a předsedy ČSSD Stanislava Grosse. Jeho podobizna lemovala okraje nejedné silnice či prostranství. Odhaduje se, že velkoplošné plakáty stály nejsilnější vládní stranu osm miliónů korun.
Na zprofanovaný billboard reagoval kreslíř a recesista Štěpán Mareš, který dal vytisknout billboard s titulkem "I já to myslím upřímně", na němž byla fotografie Usámy bin Ládina.
Na billboardech se škádlí i vláda s opozicí
V letošním létě vzbudil rozruch billboard na dálnici D1 mezi Brnem a Prahou, který "poděkoval vládě za stav D1". Za distribucí billboardů stál stínový ministr vnitra ODS Ivan Langer, jenž ji i finančně podpořil. "Říkal jsem si, že by to mělo být něco humorného, ale ironického. Něco, co by už konečně upozornilo na nebezpečí, které denně ohrožuje životy lidí," řekl. Nápad podle něj zrealizovali jeho spolupracovníci. Nechtěl však prozradit, kdo za projektem stojí a kolik peněz stál.
CzechTek a billboardová přestřelka
Po zásahu policie proti účastníkům technoparty CzechTek vystřídaly plakáty kritizující stav dálnice D1, billboardy s pendrekovou tématikou. Autoři nazvali premiéra Jiřího Paroubka a ministra vnitra Františka Bublana dýdžeji, kteří umí udělat pořádný "nářez". Na Ostravsku se také objevily velkoplošné plakáty, jež zobrazovaly premiéra Paroubka jako "správného českého řezníka".
Reakce provládních sympatizantů na sebe nenechala dlouho čekat, po České republice na začátku září se lidé mohli pobavit kvůli billboardům, na nichž jsou Miroslava Němcová s Ivanem Langerem vypodobeni jako vehementní fanoušci marihuany a jiných neřestí, které spojovaly odpůrci CzechTeku s jeho průběhem.
Topolánek s Dalíkem nejsou "socky"
Přívrženci vládní ČSSD dále vyvěsili billboardy, které zobrazovaly předsedu ODS Mirka Topolánka s lobbyistou Markem Dalíkem, jak společně s doutníkem v ruce prohlašují, že "nejsou žádné socky". Billboard upozorňoval na jejich koupi domů v Praze, které stály po 8 500 000 korun. Oficiálně se ovšem sociální demokraté od billboardů distancovali.
Billboardy ano či ne?
Politolog Rudolf Kučera považuje tento druh kampaně za neproduktivní. "Je to politicky bez efektu a občany to obtěžuje," míní. Zkratkovitá, rádoby vtipná hesla bez obsahu podél českých silnic podle něj do politiky nepatří. Poznamenal, že negativní kampaň v takové míře není v okolních zemích obvyklá.
Vyvěšení billboardů není levnou záležitostí, například brněnská reklamní agentura Realmedia JE nabízí podle jejich velikosti za 4 900 až 6 900 korun za měsíc. Pokud by nejenom politici zatoužili umístit billboard po celý rok, zaplatili by od 35 000 do 65 000 korun.
Pro stranické sekretariáty se billboardy staly nedílnou součástí volební kampaně. Jednoduchou formou se voličům představí klíčové osobnosti, číst volební programy je jenom pro hrstku zanícených fajnšmekrů.