Článek
Billboardy v ochranném pásmu dálnic a silnic první třídy jsou podle koordinátora BESIP Olomouckého kraje Miroslava Charouze velkým problémem především z pohledu bezpečnosti.
„Statistiky, kdo z řidičů kvůli nim nedobrzdil a měl nehodu, k dispozici sice nejsou, ale jednoznačné je, že odvádí pozornost. U silnic proto nemají co dělat. U nás jde však o extrém. Nevybavuji si žádnou zemi v Evropě, kde by billboardů bylo tolik, co u nás. Výjimkou v tomto směru jsou možná jen ty s politiky. Takové jsou před volbami všude. Bohužel, reklama je dnes obrovský byznys. A ty, co se touto oblastí zabývají, smrt řidičů nezajímá,“ říká Charouz. Odstraňování billboardů podle něj vázne kvůli složitým majetkoprávním vztahům.
Začarovaný kruh bez přesných dat
„Je to takový začarovaný kruh majitelů, pronajímatelů atd. Je velmi komplikované vypátrat toho prvního, respektive toho, kdo má za odstranění odpovědnost. Je kolem toho navíc spousta spisů. Na vyřízení je vždy 30 dnů. Zkrátka, naše legislativa je tak hloupá, že si s tím nedokáže poradit,“ je přesvědčen Charouz.
Dva a čtvrt roku od zákazu billboardů. Nelegální reklamy nemizí, přibývají nové
Podle mluvčí olomouckého hejtmanství Petry Pášové bylo v kraji k dnešnímu dni odstraněno přibližně 120 reklamních zařízení z ochranných pásem silnic I. tříd. „O dálnicích nemáme informace, neboť příslušným silničním správním úřadem je ministerstvo dopravy. Vzhledem ke skutečnosti, že neexistovala přesná čísla reklamních zařízení, není možné říci, kolik jich ještě zbývá odstranit,“ konstatovala.
Přesná čísla nemá k dispozici ani ŘSD. „Počet zbývajících nelegálních reklamních zařízení není možné přesně určit, protože na jedné straně jsou reklamní zařízení odstraňována (vlastníky, ŘSD, pověřenými organizacemi v rámci jednotlivých krajů), na straně druhé vznikají nová nelegální zařízení, případně jsou ta stávající přemísťována,“ sdělil Novinkám mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Nepřehlednosti podle něj nahrává i skutečnost, že pokud vlastník reklamní plochy odstraní zařízení sám, nemá povinnost to oznamovat.
Neodstranění billboardů se může firmám krutě vymstít
Důvodem, proč se nedaří reklamní zařízení odstraňovat, jsou pak podle Pášové obstrukce ze strany jejich majitelů, kdy dochází k opakovanému přeprodávání reklamních zařízení.
„Tedy skutečný vlastník reklamního zařízení je velmi těžko dohledatelný. V případě, že se majitele podaří vypátrat a ten i přes vydané rozhodnutí reklamní zařízení neodstraní, bude jeho jednání oznámeno jako podezření na spáchání přestupku a postoupeno příslušné obci s rozšířenou působností,“ podotkla Pášová.
„Žádný takový případ jsme za poslední dva roky neprojednávali,“ řekla Právu například mluvčí olomouckého magistrátu Jana Doleželová.