Článek
„Snažíme se propojit ty nejdůležitější články řetězce pěstování zeleniny – první a poslední – tedy pěstitele zeleniny a jejího konzumenta. Chceme tak zviditelnit jednotlivé konkrétní zelinářské farmy a názorně ukázat, kdo a kde zeleninu u nás pěstuje,“ vysvětluje předseda ZUČM Petr Hanka.
Kromě kontaktních údajů se v mapě zájemci dozvědí nejen to, kde se jednotliví pěstitelé z jejich okolí nacházejí, ale také kterou konkrétní zeleninu pěstují, či zda prodávají ze dvora nebo vlastní prodejny.
Zákazníci tak mohou přeskočit nakupování v obchodních řetězcích, které si podle pěstitelů ukrajují příliš vysoké marže a které kvůli vysoké konkurenci na trhu často tlačí pěstitele k prodejům i za podvýrobní ceny.
Primární výhodou nakupování zeleniny přímo u zdroje je pro konzumenty zejména rychlost a čerstvost.
„Já tady uříznu v šest ráno z pole ledový salát a už v osm hodin si mohou ten salát v naší prodejně koupit. Tohle v obchodech nedokážou,” popisuje spolumajitel Plotišťské zeleniny Miroslav Hak, který svou rodinnou prodejnu do Mapy pěstitelů zaevidoval.
Větší kvalitu a čerstvost potvrzují i zdejší zákazníci, kteří si pro zeleninu jezdí k farmářům pravidelně.
„Pokud chci, aby to bylo čerstvé a sloužilo tak, jak potřebuji, tak si radši zajdu sem; i když to může být někdy dražší,” říká jedna ze zákaznic. „Záleží na sezoně. Když je sezona, tak je tady větší výběr, je to čerstvější i levnější,” vysvětluje další zákazník.
Na mapě v současnosti figuruje okolo 35 pěstitelů, nejčastěji ze Středních Čech a Jižní Moravy.
„Doufáme, že se mapa bude postupně rozrůstat. Pěstitelé mají možnost přidávat se sami a pevně věřím, že s postupující sezonou, jak se bude sklízet čím dál více zeleninových druhů, tak se bude rozšiřovat i spektrum zaevidovaných pěstitelů,” dodává Zuzana Přibylová ze ZUČM.
V současné době je v Česku evidováno přes 400 pěstitelů zeleniny, na tuzemských polích se zeleninou nejčastěji převládá pěstování cibule, zelí, hrachu a mrkve.
Z tuzemských polích a skleníků pak pochází přibližně 30 procent ročně zkonzumované zeleniny u nás.
Přibližně 75 procent v Česku vypěstované zeleniny přitom stále končí na pultech supermarketů a obchodů.
Deset procent roční produkce připadá na prodej velkoobchodům, stejné množství pak zelináři distribuují dalším zpracovatelům, jako jsou konzervárny, mrazírny či sušárny.
Na přímý prodej u zemědělce či na farmářských trzích, vlastní export a dodávky pro hotely a restaurace připadá jen pět procent prodejů.