Článek
Kabinky nové lanovky od italské firmy Leitner z Pece na 1 603 metrů vysokou Sněžku nese a zároveň vleče na rozdíl od ještědské pouze jedno lano o průměru 3,8 centimetrů.
Lanovka na Ještěd z třicátých let minulého století, kompletně zrekonstruovaná v roce 1975, využívá technologie trojice lan: nosného, tažného a dodatkového přítažného. „Každá lanovka je unikát, a nelze je srovnávat ani z pohledu náročnosti údržby,“ reagoval prezident Asociace lanové dopravy ČR Jakub Juračka.
Lanovka na Sněžku čelí zvlášť v druhém úseku z Růžové hory leckdy silnému větru, čemuž je konstrukčně přizpůsobena. Kabinky snesou až šedesátikilometrové větrné poryvy.
Mohla to být teoreticky i sabotáž, říká o havárii na Ještědu šéf asociace lanovek
„Pokud hrozí vyšší rychlost větru, lanovku vypínáme. Revizi spojenou s defektoskopií lana, což je laicky řečeno rentgenování každého milimetru, děláme každé dva roky. Lano, pokud není některé z vláken poškozené, vydrží po desetiletí,“ popisuje zkušený lanovkář Špetla. Kvůli tragické nehodě z Ještě podle něj kontroly nad rámec stanovených reziví nechystají.
Bezpečnost lanovky na Sněžku letos ještě zvýší technická úprava druhého úseku, při které dojde k odstranění jednoho a prodloužení dalšího sloupu o 2,7 metru. Úpravy odsouhlasené výrobcem, společností Leitner, učiní cestu na Sněžku pohodlnější a lanovkovou konstrukci trvanlivější. Kabiny díky většímu přítlaku lana na sloupové kladky budou lépe odolávat větru.
Problém jako na Ještědu nikdy za třiašedesátiletou historii neměla ani předchůdkyně současné lanovky na Sněžku, dvousedačka z chrudimské Transporty v licenci švýcarské firmy Von Roll.