Článek
Bazar totiž kategorizuje vozidla ve své nabídce a toto dal ve smlouvě a předávacím protokolu do tzv. třídy D – soubor náhradních dílů.
Důvod je prostý: chrání se před drahými reklamačními opravami, v tomto případě zřejmě katalyzátoru. Podle České obchodní inspekce by ale už mohlo jít o klamání spotřebitele.
Není to nic ojedinělého. Už loni zveřejnila Asociace obchodu ojetými automobily výsledky sondy, z níž vyplynulo, že polovina kupujících měla s ojetinou technické potíže, na něž nebyla předem upozorněna. Tři čtvrtiny reklamací ale prodávající odmítli.
Slovíčka versus realita
Je fakt, že u reklamací ojetých aut se hraje více než kde jinde se slovíčky. „Za vadu, která byla na voze již při převzetí, odpovídá prodávající a lze ji uplatnit do šesti měsíců,“ uvádí portál ojetých vozů tipcars.cz.
„Je rozdíl mezi vadou, která byla již při převzetí, a vadou, jež vznikla po třech měsících užívání a je důsledkem stáří vozu a jeho užívání,“ dodává portál.
Stejně tak ojetinu koupenou přes soukromý inzerát lze podle občanského zákoníku reklamovat. Paragraf 597 stanovuje, že když vyjde najevo vada, na niž prodávající neupozornil, má kupující právo na přiměřenou slevu ze sjednané ceny.
Ta odpovídá povaze a rozsahu vady; jde-li o vadu, která činí věc neupotřebitelnou, má též právo od smlouvy odstoupit. Tolik řeč zákona.
Poznámka v kupní smlouvě, že prodávající seznámil kupujícího se stavem vozu a ten ho bere na vědomí, nemusí pak při obraně prodávajícímu stačit. Jde totiž o vady, které vyjdou najevo až po koupi. Je ovšem zcela zřejmé, že výsledek případné drahé soudní pře je značně nejistý, protože se liší případ od případu. Bohužel těchto situací není zrovna málo.
Německá ojetina může být z Balkánu |
---|
Loni se v meziročním srovnání prodalo o dvě procenta více ojetých vozů. Počet prodaných ojetin dosáhl zhruba 765 tisíc, z toho 177 tisíc vozů bylo dovezených ze zahraničí. |
Průměrná cena ojetého vozu se zvýšila na 226 500 Kč. |
Zejména díky ukončeným operativním leasingům se rozšířila nabídka zánovních vozů, což mělo i vliv na snížení procentuálního podílu aut se stočeným tachometrem. |
Více než polovina prodávaných ojetin měla první registraci v ČR. Z vozů, které byly dovezeny, mělo téměř 17 procent uvedený německý původ, téměř dvě procenta pocházela z Rakouska. Je však nutné říci, že se jedná o původ deklarovaný prodejci. |
Hra s papíry z Německa u některých vozů zakrývá, že auto ve skutečnosti pochází z jižních zemí Evropy či z Balkánu. |
Zdroj: Cebia |