Článek
„Jednání jsou v počátcích. Ministerstvo obrany se chystá oslovit hejtmana Libereckého kraje ve věci převodu majetku do správy Vojenských lesů a statků, konkrétně bychom měli zájem o letiště Hradčany a přilehlé pozemky z důvodu jejich dalšího využití Armádou ČR. I vzhledem ke zhoršené bezpečnostní situaci máme zájem rozšiřovat prostory, kde armáda může cvičit,“ sdělil na dotaz Novinek náměstek ministryně obrany František Šulc. K čemu přesně by armáda chtěla letiště využívat, nespecifikoval.
Hangáry pronajaté či prodané
Někdejší armádní letiště v bývalém vojenském prostoru Ralsko, jehož velkou část nyní spravuje státní podnik Vojenské lesy a statky ČR (VLS) spadající pod resort obrany, nyní vlastní Liberecký kraj. Ministerstvo tedy zřejmě čekají četná jednání s hejtmanstvím, za co by bylo ochotné chátrající areál vojákům přenechat.
Zatím není jasné, co by obrana nabídla výměnou, jednou z možností by mohly být nějaké pozemky, které na severu Čech nyní její organizace spravují.
I kdyby se nakonec ministerstvo dohodlo s vedením libereckého regionu, bude muset řešit závažný problém. Tím jsou přilehlé hangáry neboli „úly“, kdy většina z nich je pronajata či rozprodána.
„Musíme zjistit, jak je to s těmi úly. Jestli jsou pronajaté, jaké tam jsou smlouvy, jestli je můžeme dostat do pronájmu my,“ nastínila šéfka resortu Jana Černochová (ODS).
V současnosti armáda využívá pouze čtyři vojenská letiště, jako záložní slouží dalších pět, avšak ne všechna jsou plně využitelná. Zřídit nové letiště je dnes kvůli legislativě velmi složité. Získat zpět Hradčany, které se pyšní dvouapůlkilometrovou betonovou dráhou v ucházejícím stavu, se tedy může jevit jako poměrně snadné řešení. Opak je ovšem pravdou.
Podle bezpečnostního analytika Milana Mikuleckého, který v minulosti řadu let působil v resortu obrany a problematikou letectví se na ministerstvu zabýval, je snaha získat pro armádu nemovitou infrastrukturu chvályhodná. S tím, že by majetky mělo rozšířit právě hradčanské letiště, už však příliš nesouhlasí.
„Pokud se to ministryni povede dotáhnout, tak bude první ministryně od roku 1990, která nemovitou infrastrukturu nelikviduje, ale pro armádu nějakou získá,“ uvedl Mikulecký.
V Ralsku se už deset let daří zubru evropskému
„Pokud ale chce začít na letišti Hradčany, bojím se, že buď ona, nebo ten, kdo jí v tomto směru radí, neví, o čem je řeč,“ míní už méně optimisticky.
Ačkoliv přiznává, že stav dráhového systému není „úplně nejhorší“, renovace areálu si podle něj vyžádá obrovské náklady kvůli ekologickým škodám, které ve své době měli způsobit sovětští vojáci.
„Místo po odchodu Sovětů bohužel armáda nepřevzala a stalo se předmětem devastace a krádeží. Počáteční investice tedy bude ohromná. Navíc začít zrovna letištěm Hradčany vzhledem k umístění posádek AČR a jejich výcvikových prostorů postrádá jakoukoliv logiku,“ dodává Mikulecký s tím, že vhodnější se mu jeví třeba někdejší vojenské letiště Přerov.