Článek
„Naši piloti i technici byli ohromeni spolehlivostí a provozuschopností letadla. Je to mimořádně spolehlivé, levné a velice schopné letadlo,“ řekl Právu viceprezident Drakenu Sean Gustafson, který je sám pilotem a sloužil v americké armádě na letounech F-16 a velel patnácti letovým misím v Afghánistánu a Iráku.
Českým alcám Američané přezdívají Honey Badger. To je medojed kapský, malá šelma, která je ale známá svou neohrožeností a schopností zaútočit i na mnohem větší protivníky.
Firma Draken International v roce 2014 podepsala smlouvu na odkup až 28 nepotřebných letadel od české armády. Nakonec jich získala 21, protože část strojů byla prodána do Iráku. České stroje L-159 Draken využívá pro cvičení hlavně amerických pilotů, ale třeba i nizozemských. Plní tzv. roli agresorů a simulují útok nepřítele. „Létáme různé cvičné mise pro letectvo USA, pro námořnictvo, námořní pěchotu i pro národní gardu,“ poznamenal Gustafson.
„Děláme pro ně agresory, cvičíme letecké návodčí nebo pronásledovací mise,“ dodal Gustafson. Na cvičení se tak dostanou L-159 do soubojů s řadou špičkových stíhaček, jako jsou F-22 a F-35.
Podle Gustafsona bojové schopnosti českých letounů podstatně zvyšuje výkonný radar Grifo italské firmy Fiar. „Díky této pokročilé schopnosti je L-159 velmi žádaným letadlem pro všechny naše zákazníky z americké armády,“ dodal Gustafson.
Největší soukromé letectvo na světě
Firmu Draken založil v roce 2011 Jared Isaacman (36), který vydělal miliony dolarů se svou firmou Harbortouch, která nabízí platební terminály. Tu mimochodem založil ve svých 16 letech. „Draken je největší soukromé letectvo na světě. Vlastníme více než 100 stíhaček a létají s nimi někteří z nejlepších pilotů na světě – mnoho absolventů škol Top Gun nebo Weapons School,“ pochlubil se před nedávnem v časopisu Aerospace.
Ve své flotile má Draken americké letouny A-4 Skyhawk, francouzské Mirage nebo ruské MiG-21 a také další stroje z Aera L-39 Albatrosy. Podle Isaacmana existují schopnější a výkonnější stroje, než jsou L-159. V rozhovoru uvedl ruské Su-30 nebo čínskou lehkou stíhačku J-10. „Naše firma může existovat, protože je cenově dostupná a zároveň schopná, a tuto rovnováhu máme díky L-159,“ řekl Isaacman.
Spolupráci s americkou firmou si chválí i vodochodské Aero, které pro Draken stroje servisuje. „Skutečnost, že Draken International si pro výcvik pilotů US Air Force a dalších zemí vybral L-159, je pro nás skvělou referencí, a to nejen pro trh v USA,“ řekl Právu mluvčí Aera Tobiáš Tvrdík.
Dodal, že díky této referenci mají řadu vážných zájemců zejména o nový cvičný letoun L-39NG. L-159 začalo Aero vyrábět v roce 1997 a postupně české armádě dodalo 72 strojů za 50 miliard korun. Vojáci ale brzy zjistili, že nepotřebují více než 24 letounů a několik náhradních strojů do rezervy. Zbytek proto armáda nechala v Aeru zakonzervovat.
Toto uskladnění stálo v průběhu let více než 250 milionů korun. Ministerstvo obrany se řadu let pokoušelo nadbytečné stroje prodat. Prvních pět letounů resort vyměnil za jeden dopravní letoun Casa C-295. Nejvíce strojů, 21, jich koupil Draken, poslední stroj z Aera odešel letos v červenci. Firma jich 18 využívá a tři má na náhradní díly. Přesná cena není známá. Když měl Draken koupit 28 strojů, mluvilo se o kontraktu za víc než půlmiliardu korun.
Dále 15 nepotřebných bitevníků koupila irácká armáda za 750 milionů korun a hned je nasadila pro bombardování nepřátelských pozic v Mosulu.