Článek
„Doprava nebude nikdy vyhovovat všem. Město má ale sloužit lidem, a tak se jim ho pokusíme přizpůsobit,“ řekl starosta Prahy 1 Pavel Čižinský (Praha Sobě). Praha 1 plánuje sedm etap, které v centru města zklidní dopravu. První změny by měly platit od 21. září.
„První etapa zklidnění v Praze řeší konkrétní provedení. Centrum města nemá být průjezdným místem, doprava je přetížená, a tak dochází k jejímu zpomalení a k znečistění ovzduší,“ zdůvodnil změny radní pro dopravu David Skála (Praha Sobě).
V dalších etapách plánují radní omezit například provoz pod Prašnou bránou.
Mariánské náměstí bez aut
Řidiči nebudou moci vjet od září do Husovy ulice. „Mariánské náměstí se díky tomu stane znova náměstím. Sídlí na něm významné instituce jako městská a národní knihovna. Místní si zaslouží vlastní náměstí, boj s turismem na Staroměstském náměstí jsme již prohráli,“ sdělil Skála, s tím, že Mariánské náměstí přijde kvůli změně asi o patnáct parkovacích míst.
Uzavřená bude také Ostrovní ulice, a to v místě, kde ústí do ulice Spálené. V oblasti se pohybuje velké množství chodců a auta se tam kříží s vytíženou tramvajovou sítí. „V minulosti už zde bylo několik úmrtí kvůli střetu tramvaje s chodcem,“ řekl Skála.
Dražší parkování v centru města
V centru města zdraží také parkování pro abonenty. „Nejedná se o likvidační zdražení. V tuto chvíli stojí parkování na Praze 1 sedm tisíc, tedy stejně jako v ostatních částech města. Připadá mi to jako nízká částka, zóny mají být hlavně pro rezidenty,“ vysvětlil Skála.
Radní plánují zavést také rozdílné ceny mezi osobními vozidly a limuzínami. „Cenu bychom chtěli nastavit dle délky vozu. Nechceme, aby v centru parkovaly limuzíny za stejnou cenu jako osobní auta,“ uvedl Skála.
Modré zóny jen pro rezidenty a abonenty
Nově budou moci na modrých zónách stát pouze rezidenti a abonenti. „V tuto chvíli si může každý návštěvník zaplatit hodinové stání. Místní podnikavci tak čekají na příchod policie, pak si zaplatí hodinové stání, a tak je policie nemůže pokutovat,“ svěřil Skála. Ostatní řidiči tak budou moci parkovat pouze na fialových zónách.
Radní také zavedou parkovací kupon, podobný dřívější parkovací kartě, který bude vydávat magistrát na jeden rok. Cílem změn není snížit počet návštěvníků centra, ale donutit je parkovat v garážích. „Na Praze 1 je šest tisíc míst v podzemním stání, ta jsou ale zaplněná jen z 35 procent,“ komentoval Skála.
Cenu parkování pro abonenty a limuzíny a konkrétní podobu ostatních změn musí ještě určit magistrát.