Hlavní obsah

Šest procent českých dětí nikdy neslyšelo kukačku, zjistili statistici

Zajímavá zjištění přineslo letošní Minisčítání, které pro děti tradičně organizoval Český statistický úřad (ČSÚ). Vyplynulo z něj mimo jiné, že řada dětí (41 procent) nikdy neviděla dojení krav, téměř dvě procenta nikdy nebyla v lese a šest procent nikdy neslyšelo kukačku. Průzkumu se zúčastnilo 26 000 dětí.

Ilustrační foto

Článek

„Dozvěděli jsme se, že 41 procent dětí nikdy nevidělo dojení krav. Dalších šest procent prý nikdy neslyšelo kukačku a nevidělo včelí úl, a necelá dvě procenta dětí dokonce nikdy v životě nebyla v lese,” uvedla v tiskové zprávě Helena Koláčková, vedoucí oddělení internetu v odboru vnější komunikace ČSÚ. Výrobu másla neviděly dokonce dvě třetiny dětí.

Statistici také zjišťovali, kolik dětí nikdy nevidělo živého ježka (6,8 procenta), veverku v lese (4,7 procenta) nebo běžícího zajíce (4,4 procenta).

Zavážou si tkaničku a bez myčky umyjí nádobí

Výzkumníci se zajímali také o to, jaké činnosti děti samy zvládají. Ukázalo se, že pro přibližně dvě třetiny z nich není problém umýt nádobí bez myčky, zavázat si tkaničky nebo zatlouct hřebík.

Kolem poloviny umí uvařit polévku, rozdělat oheň na ohništi, přišít si knoflík nebo si vyprat oblečení v pračce. Asi třetina dětí tvrdí, že by dokázala přebalit miminko.

Nejoblíbenější věcí dětí je mobilní telefon, který by si jako jediný předmět vybralo ze širšího seznamu plných 43 procent z nich. Dalších 31 procent by zvolilo počítač nebo notebook s internetem.

„Celkem 11 procent dětí tráví denně více než pět hodin na internetových stránkách nebo na mobilních aplikacích,” zjistil výzkum.

Jedna z otázek se týkala i nadpřirozené schopnosti, kterou by děti chtěly mít. Nejvíc jich touží cestovat v čase (20,3 procenta) nebo umět čas zastavit (19,7 procenta). Dále se umístilo létání, čtení myšlenek, neviditelnost a nesmrtelnost. Nejméně dětí (4,4 procenta) si zvolilo obrovskou sílu.

Do letošního minisčítání se zapojili žáci čtvrtých až devátých tříd základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií, kteří odpovídali na 19 otázek.

Účelem projektu je zvyšování statistické gramotnosti dětí. Jeho první ročník byl v roce 2010 součástí celostátního sčítání lidu. Letošní ročník byl podle předsedy ČSÚ Marka Rojíčka tréninkem na sčítání lidu, které bude v roce 2021.

Výběr článků

Načítám