Článek
Z Kopřivnice vlak zamířil na železničním speciálu do opravny v Hranicích na Moravě, kde mu bude navrácen lesk a kde podstoupí kompletní opravu.
Zpátky se již vrátí po vlastní ose a vlastní silou. Novou domovskou stanicí, z níž bude při slavnostních příležitostech i vyjíždět, se stane speciální pavilón před nově vybudovaným muzeem automobilů v areálu Tatry.
„Opravy potrvají čtyřiadvacet měsíců. Odborníci budou Slovenskou strelu pod naším dohledem postupně rozebírat, aby se zjistil její skutečný stav, a podle toho se bude postupovat dále. Opraveny budou podvozky, stroje, skříň vozu i všechny interiéry, takže ke spolupráci budou přizváni restaurátoři dřeva, kovu a textilu tak, abychom Slovenskou strelu vrátili skutečně do původního a provozuschopného stavu,“ informoval odborný garant restaurování Jiří Střecha.
Byly vyrobeny pouze dva kusy
Společnost Tatra Trucks získala na začátku letošního roku dotaci v hodnotě téměř 80 miliónů korun na rekonstrukci této unikátní vlakové soupravy.
„Souprava bude po renovaci vystavena ve vlastním depozitáři před novým muzeem automobilů Tatra v Kopřivnici. Celkové náklady projektu včetně výstavby depozitáře jsou vyčísleny na 118 miliónů,“ dodal mluvčí Tatry Andrej Čírtek.
Slovenská strela je čtyřnápravový motorový vůz, který byl vyroben v roce 1936 v kopřivnické Tatře pouze ve dvou kusech. Podle trasy z Bratislavy do Prahy, po níž jezdil, dostal přezdívku Slovenská strela.
Její jízdní doba byla tehdy čtyři hodiny a dvacet minut včetně zastávky v Brně, která trvala tři minuty.