Článek
Potřebným materiálem byla vybavena helikoptéra, protože právě letečtí záchranáři se dostávají k nejtěžším dopravním nehodám a dalším úrazům, při nichž zranění ztratí množství krve.
„Polovina lidí, kteří zemřou v důsledku úrazu, zemřou vykrvácením,“ potvrdil lékař Anatolij Truhlář, který je jedním z hybatelů projektu Rabbit, a dodal, že první podání krve se bezproblémově uskutečnilo při zásahu u dopravní nehody hned třetí den od spuštění provozu. A od té doby ještě dvakrát.
„Naposledy jsme krevní transfuzi podali v neděli, kde v jedné z obcí na Královéhradecku byla automobilem sražena cyklistka. Zůstala zaklíněna pod vozem a utrpěla mnohočetná poranění,“ doplnil Truhlář s tím, že urgentní převod krve pravděpodobně přispěl k tomu, že žena přežila úvodní kritické minuty po nehodě, včetně převozu do nemocnice.
Ročně počítají s transfuzí u 30 pacientů
Krev je na palubě vrtulníku skladována v chladicím boxu, v němž se udržuje stálá teplota čtyři stupně Celsia. Až těsně před podáním je speciálním ohřívačem upravena na tělesnou teplotu.
Jako první na světě začali podávat transfuze v terénu záchranáři v USA, v Evropě byli první v roce 2012 v Londýně.
Až dosud se masivní ztráta krve u zraněných řešila v terénu podáním náhradních infuzních roztoků. „Podání krve už za letu zužuje riziko smrti v nejbližších 24 hodinách, zmenšuje známky šokového stavu a snižuje také množství dalších transfuzních prostředků, které by musely být podány v nemocnici,“ dodal Truhlář.
Podle statistiky ošetřovaných pacientů by hradečtí záchranáři mohli ročně podat transfuzi u zhruba 30 lidí.