Hlavní obsah

Na kolony upozorní očipovaná auta

Právo, Aleš Honus

Jak jsou dlouhé kolony na silnicích? S jakým zpožděním může řidič kvůli sněhové kalamitě nebo dopravní uzavírce počítat? Odpovědi na tyto otázky se už brzo dozvědí s mnohem větší přesností řidiči i správci silnic díky novému způsobu sběru dopravních informací, které bude mít od příštího roku k dispozici Národní dopravní informační centrum v Ostravě (NDIC). Všechny informace se tam budou shromažďovat.

Foto: Petr Karban, Právo

Národní dopravní informační a řídicí centrum v Ostravě.

Článek

Již v současnosti data z NDIC bezplatně využívá policie, záchranáři, asistenční služby a každý, kdo se zabývá poskytováním dopravních informací, ale také obce a města, kraje, média a široká veřejnost. Celkem jde o přibližně 180 odběratelů, kteří nepřetržitě data odebírají a spoléhají na ně.

Šéf oddělení NDIC v Ostravě Ctirad Weissmann ale popřel zprávy některých médií, že kvůli sběru informací dostanou desítky tisíc aut elektronické čipy. Techniku, která přenos těchto informací umožňuje, už podle něj motoristé dávno mají.

„Vlastně každý automobil, jenž je například vybaven elektronickou knihou jízd a poskytuje informaci o své poloze, těmito daty disponuje. Podobná data mají i firmy, které sledují pohyb svých vozidel, v podstatě to mají dnes v autě třeba obchodní zástupci nebo přepravci. Teď jde hlavně o to, jak tato data setřídit a anonymizovat,“ řekl Weissmann.

Foto: Novinky

Nehoda uzavřela dálnici D7, tvořily se dlouhé kolony

150 tisíc vozidel

Anonymizované informace z celé republiky se budou jednotně sbírat z čipů umístěných ve 150 tisících vozidel a budou se aktualizovat každou minutu. Proti informacím z některých komerčních aplikací budou data ověřená a dostane je, kdokoliv si o jejich zasílání požádá.

Ve výběrovém řízení ŘSD na zajištění asi 150tisícové flotily automobilů a zajištění sběru informací zvítězila brněnská společnost Vars Brno, která elektronický systém za 267 miliónů korun připraví.

„Informace o dopravní situaci, které budou putovat z vozidel v pohybu, doplní stávající data, jež se sbírají ze stacionárních dopravních sčítačů. Systém by mohl začít fungovat se startem stavební sezóny příští rok na jaře,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Víme, že někde vznikla dopravní nehoda, víme o tom, kde jsou kolony, ale neumíme přesně detekovat jejich délku, jejich konec a dobu čekání. Nový systém nám data poskytne, což bude mít obrovský ekonomický efekt.
Ctirad Weissmann, NDIC

„My v současnosti víme, že někde vznikla dopravní nehoda, víme o tom, kde jsou kolony, ale neumíme přesně detekovat jejich délku, jejich konec a dobu čekání. Nový systém nám data poskytne, což bude mít obrovský ekonomický efekt. Systém totiž umožní nejenom předat tyto informace řidičům, ale především městům a obcím pro plánování a optimalizaci dopravy. Zkušenosti ze zahraničí, kde těmito daty disponují, ukazují, že to jednoznačně vede k ekonomickým úsporám, které jsou vyčíslitelné,“ řekl Weissmann.

Data získaná tímto způsobem lze spojovat s dopravními daty získanými konvenčními technologiemi, například z kamerových systémů, automatických sčítačů dopravy, mýtných bran a podobně. Informace lze pak využít mimo jiné při plánování výstavby nových komunikací nebo budování obchvatů měst.

Výběr článků

Načítám