Článek
Již v současnosti data z NDIC bezplatně využívá policie, záchranáři, asistenční služby a každý, kdo se zabývá poskytováním dopravních informací, ale také obce a města, kraje, média a široká veřejnost. Celkem jde o přibližně 180 odběratelů, kteří nepřetržitě data odebírají a spoléhají na ně.
Šéf oddělení NDIC v Ostravě Ctirad Weissmann ale popřel zprávy některých médií, že kvůli sběru informací dostanou desítky tisíc aut elektronické čipy. Techniku, která přenos těchto informací umožňuje, už podle něj motoristé dávno mají.
„Vlastně každý automobil, jenž je například vybaven elektronickou knihou jízd a poskytuje informaci o své poloze, těmito daty disponuje. Podobná data mají i firmy, které sledují pohyb svých vozidel, v podstatě to mají dnes v autě třeba obchodní zástupci nebo přepravci. Teď jde hlavně o to, jak tato data setřídit a anonymizovat,“ řekl Weissmann.
150 tisíc vozidel
Anonymizované informace z celé republiky se budou jednotně sbírat z čipů umístěných ve 150 tisících vozidel a budou se aktualizovat každou minutu. Proti informacím z některých komerčních aplikací budou data ověřená a dostane je, kdokoliv si o jejich zasílání požádá.
Ve výběrovém řízení ŘSD na zajištění asi 150tisícové flotily automobilů a zajištění sběru informací zvítězila brněnská společnost Vars Brno, která elektronický systém za 267 miliónů korun připraví.
„Informace o dopravní situaci, které budou putovat z vozidel v pohybu, doplní stávající data, jež se sbírají ze stacionárních dopravních sčítačů. Systém by mohl začít fungovat se startem stavební sezóny příští rok na jaře,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Víme, že někde vznikla dopravní nehoda, víme o tom, kde jsou kolony, ale neumíme přesně detekovat jejich délku, jejich konec a dobu čekání. Nový systém nám data poskytne, což bude mít obrovský ekonomický efekt.
„My v současnosti víme, že někde vznikla dopravní nehoda, víme o tom, kde jsou kolony, ale neumíme přesně detekovat jejich délku, jejich konec a dobu čekání. Nový systém nám data poskytne, což bude mít obrovský ekonomický efekt. Systém totiž umožní nejenom předat tyto informace řidičům, ale především městům a obcím pro plánování a optimalizaci dopravy. Zkušenosti ze zahraničí, kde těmito daty disponují, ukazují, že to jednoznačně vede k ekonomickým úsporám, které jsou vyčíslitelné,“ řekl Weissmann.
Data získaná tímto způsobem lze spojovat s dopravními daty získanými konvenčními technologiemi, například z kamerových systémů, automatických sčítačů dopravy, mýtných bran a podobně. Informace lze pak využít mimo jiné při plánování výstavby nových komunikací nebo budování obchvatů měst.