Hlavní obsah

Pražský orloj se na půl roku zastavil

Novinky, nšt
Praha

Orloj na Staroměstské radnici v Praze se v pondělí v ranních hodinách zastavil a mimo provoz zůstane i dalších pět až šest měsíců. Důvodem je plánovaná oprava. Při ní by se měl vrátit do podoby z 19. století.

Orloj Staroměstské radnice v PrazeVideo: Novinky

Článek

„Je to dost složitá rekonstrukce, protože bude rozebrán celý mechanismus, prakticky tam nezbyde vůbec nic,” řekl Novinkám správce orloje Petr Skála.

Demontáž začne hned poté, co budou po zastavení stroje všechny díly sepsány a označeny.

„Poprvé po poválečných let půjde do opravy celý stroj orloje a to včetně rámu. Bude na něm prováděno spoustu úprav, budeme mu vracet původní vzhled. Hlavně se ale musí zrestaurovat poškození jako například kamenná výzdoba,“ doplnil Skála.

Foto: Novinky

Restaurátorské práce budou na orloji probíhat zhruba půl roku.

Orloj patří k nejvyhledávanějším pražským památkám, magistrát proto plánuje, že ho během rekonstrukce nahradí velkoplošnou obrazovkou. Ta by měla být umístěna na lešení po kompletní demontáži orloje, tedy zhruba za měsíc, ale není to ještě jisté.

Staroměstský orloj
Orloj je tvořen několika částmi – kromě astronomické a kalendářní desky je opatřen mechanismem s dvanácti apoštoly, kteří se každou celou hodinu (9.00 - 23.00) objevovali ve dvou malých okénkách. Většina součástek v orloji je z 15. století. Rám, ozubená kola a hřídele jsou z roku 1410 od Mikuláše z Kadaně, který stroj zhotovil. V orloji jsou ale také modernější díly z období baroka a z 19. i 20. století
Zdroj: Prague.eu, ČTK

Kolem Staroměstského orloje se traduje mnoho legend jako například, že pokud se stroj zastaví, přijde válka.

„Samozřejmě pověstí okolo orloje je hodně, ale kdybychom jim věřili, tak bychom s orlojem nemohli vůbec nic dělat. Ale snad to není pravda,“ poznamenal Skála.

Foto: Novinky

Orloj na Staroměstském náměstí patří mezi nejvyhledávanější památky v Praze.

Orloj se při opravách dočká například nové kopie Mánesovy kalendářní desky nebo nových konopných lan, které nahradí dosavadní ocelové řetězy. Vrátí se tak do podoby z 60. let 19. století.

Opravy přijdou zhruba na 10 miliónů korun.

Související témata:

Výběr článků

Načítám