Hlavní obsah

Legendární letoun zvaný Hrábě se vrátil do muzea v novém kabátě

Právo, Oldřich Danda
Praha

Slavný letoun Su-25 zvaný Hrábě se vrátil do leteckého muzea v pražských Kbelích po důkladné opravě v plném lesku. Ve čtvrtek ho ve Kbelích slavnostně do svých sbírek přijal Vojenský historický ústav, který muzeum provozuje.

Plukovník Martin Hejra o Suchoji Su-25Video: Oldřich Danda, Právo

Článek

Bitevník sovětské výroby létal v československé a pak české armádě deset let a v roce 2000 byl vyřazen z výzbroje a uskladněn na přerovském letišti. Z 25 kusů v Česku zůstaly pouze tři stroje, které donedávna stály na dešti, zbytek byl prodán do Gruzie.

Podle ředitele VHÚ Aleše Knížka mají okolo 170 letounů různého stáří a zhruba dvacet z nich čeká renovace. „Nepůjde to ale tak rychle, renovovat je budeme rychlostí jeden ročně,“ řekl Právu Knížek.

Oprava Su-25 podle něj stála asi 900 tisíc korun.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Útočná stíhačka Suchoj Su-25

Su-25 je bitevník používaný pro ničení tanků a dalších obrněnců a čeští piloti mu říkali Hrábě kvůli podvěsům na křídlech, na něž se umísťovaly střely.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Nově zrekonstruovaná útočná stíhačka Suchoj Su-25.

Stroj se proslavil zejména během konfliktu v Afghánistánu a je přímým protějškem neméně slavného amerického bitevního letounu A-10 Thunderbolt. Celkově bylo suchojů vyrobeno přes tisíc kusů. Rusové je například používají dodnes a nasadili je i v konfliktu v Sýrii.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Kokpit nově zrekonstruované útočné stíhačky Suchoj Su-25

Na slavnostní předání se přišli podívat i bývalí piloti. Podplukovník František Tabačko, který s Su-25 nalétal 1500 hodin, Právu řekl, že je to velice bezpečný stroj, protože má dva motory, jeden je pancéřovaný. „Pod kabinou je pancéřovaná vana, za hlavou je pancéřovaný štít proti raketám. Zkušenosti jsou takové, že mu ustřelili půl motoru a stroj doletěl,“ poznamenal Tabačko.

Podplukovník František Tabačko o Suchoji Su-25Video: Oldřich Danda, Právo

Podle plukovníka Martina Hejry, který na letounu sloužil deset let, by i dnes mohli čeští piloti s Su-25 létat. Stroje byly v roce 2000 z politických důvodů odprodány. „Bylo to politické rozhodnutí vyřadit z výzbroje bývalou sovětskou techniku a nahradit ji českými letouny L-159,“ řekl Právu Hejra.

Výběr článků

Načítám