Hlavní obsah

Na D1 se opravuje už šest úseků

Právo, Jiří Novotný

Modernizace dálnice D1 nabrala na obrátkách. Nyní začaly práce i mezi Jihlavou a Velkým Beranovem (112. až 119. km). Rekonstruováno je tak současně už šest úseků. Jízdní časy se na dálnici kvůli další uzavírce ještě více prodloužily.

Foto: Novinky

Výměna povrchu na dálnici D1 na 43. km.

Článek

„Rekonstrukce úseku Jihlava–Velký Beranov bude stát téměř 590 miliónů, dokončena by měla být v červnu 2018. Provádí ji sdružení stavebních firem vedených Vodohospodářskými stavbami. Dalšími členy sdružení jsou brněnská Firesta-Fišer a německá BT Beton-Technik,“ informoval mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Oprava D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou začala po několika odkladech v květnu 2013. Rozdělena je na 21 úseků, z nichž jsou hotovy jen čtyři: Šternov–Psáře, Loket–Hořice, Větrný Jeníkov–Jihlava a Lhotka–Velká Bíteš.

„V listopadu však bude dokončena modernizace úseků Hvězdonice–Ostředek (29. až 34. km) a Ostrovačice–Kývalka (178. až 182. km). Vozovka je tam už položena, teď se uskutečňují dokončovací práce,“ řekl Právu Rýdl.

Řidiče má zklidnit měření rychlosti

Po zimní technologické přestávce, která začne v prosinci, budou práce pokračovat na čtyřech rozestavěných úsecích, na zhotovitele dalších pěti probíhají výběrová řízení. Uzavírek, v nichž je rychlost omezena na 80 kilometrů v hodině, tedy neubude.

ŘSD předpokládá, že modernizace D1 skončí v roce 2020. Do té doby se v opravovaných úsecích budou dál tvořit dlouhé kolony vozidel. Ty však nezřídka nejsou způsobeny jen stavebními pracemi, ale také nehodami, které v uzavírkách způsobují nedisciplinovaní řidiči.

Přimět motoristy k rozumné jízdě a respektování pravidel má úsekové měření rychlosti. Z popudu ministerstva dopravy (MD) bylo v létě testováno v uzavírce na úseku Ostrovačice–Kývalka a skutečně tam přispělo ke zklidnění provozu.

Stavbař se projel po čerstvém betonu

„Po vyhodnocení dat z detekčních kamer se ukázalo, že od 1. června do 15. srpna v uvedeném úseku spáchalo přestupek 80 tisíc řidičů. Tedy jen 2,9 procenta z těch, kteří jím projížděli. Počet nehod zde po zavedení úsekového měření klesl o třetinu,“ informovalo MD. V příštím roce se má proto měření rychlosti rozšířit i na další modernizované úseky.

Z jiného soudku je mimořádná událost, k níž došlo 13. října na rekonstruovaném úseku D1 mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži, jehož zhotovitelem je sdružení stavebních firem Alpine Bau, OHL ŽS a Eurovia CS.

Vozidlo některého ze silničářů, kteří zde pracují, objelo stavební stroje a projelo po části nově položené vozovky. „Když řidič zjistil, že vjel na čerstvý beton, snažil se odjet zpět. Byl však zastaven pracovníky stavby, kteří přivolali policii. Způsobená škoda činí asi deset miliónů,“ sdělil Rýdl.

Související témata:

Výběr článků

Načítám