Článek
„Rád bych vyzval majitele pozemků, kteří vědí, že příštích osm deset let na nich nebudou stavět, a které umožňují vznik parkovišť, aby se s námi dohodli na nájemní smlouvě,“ řekl Dolínek.
Praha po rozšíření parkovacích zón zkoumá, kde by mohly být odstavné plochy. Parkovací domy se systémem P R by měly vyrůst na Zličíně, na Černém Mostě, na Opatově, další parkoviště by měla být u Bořislavky, u motolského krematoria, u Trojského mostu.
Jako Praha nechceme ohrozit hospodářství, ale jsme zvoleni v Praze a musíme chránit její obyvatele.
Město jedná se státem o pozemku vedle baseballového stadiónu na Vypichu. Městské části se v minulosti podle Dolínka zbavily některých vhodných pozemků. Dolínek zmínil Prahu 13, kde vyrostly u stanic metra nové kanceláře. „Vědomě tam nechali zastavět parkovací možnosti,“ poznamenal náměstek.
Někteří obyvatelé Prahy 5 a 6, kam se zóny na konci srpna rozšířily, jsou nadšeni, jiní neskrývají rozhořčení. Proti je například Středočeský kraj, poukazuje na nedostatek záchytných parkovišť pro lidi, kteří do Prahy dojíždějí za prací. Problém parkování, ale i kamiónů bude Praha řešit společně s krajem, vznikne pracovní skupina, v níž budou zástupci obou krajů.
„Jako Praha nechceme ohrozit hospodářství, ale jsme zvoleni v Praze a musíme chránit její obyvatele. Jako Praha něco připravujeme, ale budeme to následně řešit dohromady a budeme čekat výstupy o úpravách v Praze i středních Čechách,“ řekl Dolínek.
Připravuje hromadnou žalobu
Advokát Ondřej Pecák chystá na zóny hromadnou žalobu. Opatření vnímá jako diskriminaci podnikatelů. Ti musejí platit za parkování služebních aut více než rezidenti. Dolínek, jak už Právo uvedlo, připravuje výraznou slevu pro živnostníky, která by platila od 1. ledna. Náměstek zdůraznil, že pravidla pro zóny si nastavovaly městské části samy.
V Praze 6 tak na rozdíl od Prahy 7 zóna neplatí o víkendu.
Co se týká vybraných peněz, radnice na Smíchově a v Dejvicích za první zhruba dva týdny od spuštění provozu rozšířených zón vybraly dohromady 33,5 miliónu korun, resp. 10 a 23,5 miliónu.
Městské části peníze předají magistrátu, který z nich zaplatí provoz zón a poté je rovným dílem rozdělí mezi hlavní město a dotčené radnice. Pražský magistrát v loňském roce ze všech zavedených parkovacích zón získal 330 miliónů korun.