Článek
Novela volebních zákonů především mění postup při sběru podpisů na petici pro nezávislé kandidáty na prezidenta. Počet potřebných podpisů by se podle jedné z variant návrhu snížil ze současných 50 000 na 8000, podpisy by ale musely být ověřeny. Druhá varianta počet podpisů ponechává, petent by ale u podpisu musel napsat i číslo svého občanského průkazu nebo pasu.
Změna zákonů se ale týká i dalších záležitostí. Jednou z nich je, že v obecních volbách budou moct nově volit i občané EU s přechodným pobytem v Česku. V minulosti se těchto voleb mohli účastnit jen lidé s trvalým bydlištěm.
Spor o účast v komunálních volbách i pro cizince z EU s přechodným bydlištěm řešil před posledními volbami v roce 2014 soud.
Omezení kritizovala i ombudsmanka Anna Šabatová. Na základě její výzvy se jeden ze slovenských občanů žijících přechodně v Česku obrátil na soud, který v roce 2014 rozhodl v jeho prospěch a zapsal ho do seznamu voličů. Státní volební komise poté doporučila všem obecním úřadům, aby umožnily v obecních volbách v říjnu 2014 účast i obyvatelům EU s přechodným pobytem na území ČR.
Změny také v hlasování na zastupitelských úřadech v zahraničí
Další úpravy v zákonech se týkají snazšího využívání elektronické cesty třeba pro delegování zástupců kandidátů do okrskových volebních komisí. Mění se také ustanovení zákonů týkající se hlasování na českých zastupitelských úřadech v zahraničí.
Podle důvodové zprávy změn zákonů totiž při volbě prezidenta v roce 2013 vyvstal problém kvůli přechodu na zimní čas u zastupitelských úřadů v Jižní Americe, když zákon nepočítal s tamním časovým posunem.
Hlasy by se tam při dodržení doslovného znění zákona začaly sčítat ještě v době, kdy mohli lidé hlasovat. Situaci musela tehdy vyřešit rozhodnutím Státní volební komise. Změna zákona by tak měla podobné situaci předejít.