Článek
Čepička chce usilovat o to, aby se předmět vrátil do ČR.
"Oba štíty jsou podobně staré, ale autor toho vydraženého je neznámý. Vydražený štít také nebyl tak zdobený a kvalitní jako ten z Konopiště," uvedl historik.
Umělecko-historická hodnota štítu z Konopiště je podle něj nevyčíslitelná. Podobný štít je například v londýnském muzeu královny Viktorie a prince Alberta a v Metropolitním muzeu v New Yorku, jeden exemplář, který také pochází z Konopiště, je ve sbírkách Vojenského historického muzea v Praze.
Na konci války štít někdo (ve Vídni) zřejmě zcizil a dostal se do americké sbírky
Autorem výzdoby štítu je podle Čepičky italský malíř Girolamo da Treviso. Štít má v průměru 61 centimetrů, je kruhový, vyrobený ze dřeva, potažený kůží a na přední straně má zlacenou olejomalbu, která zobrazuje vojenské dobývání města. Na zadní straně jsou výjevy ozbrojených jezdců.
Cesta, kterou se v 20. století dostal z Konopiště až do Muzea umění ve Filadelfii, je složitá. Nacisté za války založili v Praze vojenské muzeum, které mělo za úkol soustředit vojenské, historické památky z území tehdejšího protektorátu. Některé z předmětů, zejména ty z konopišťské, roudnické a opočenské sbírky, ale podle Čepičky skončily ve Vídni. Byly vybrány osobním Hitlerovým zmocněncem pro Hitlerovo připravované muzeum v Linci.
Po válce se štít dostal do Ameriky. "Na konci války štít někdo (ve Vídni) zřejmě zcizil a dostal se do americké sbírky," uvedl Čepička.
Teď hodlá usilovat o to, aby se předmět vrátil zpět do České republiky. "Byl bych rád, aby se výsledky mého výzkumu ujaly příslušné státní organizace a vrátily nám poklad, který patří do našeho kulturního dědictví," uvedl.