Hlavní obsah

Armádě chybí letiště, zvažuje návrat do Přerova

Právo, Naďa Adamičková, Marie Königová
Praha

Když v září 2013 k nelibosti velení armádního letectva opouštěli po téměř dvaceti letech vojenské letiště v Přerově piloti vrtulníků, aby se přesunuli do Náměště nad Oslavou, argumentovala Nečasova vláda a vedení obrany úsporami. Nyní ale resort zvažuje návrat a širší využití civilního přerovského letiště armádou.

Foto: Petr Horník, Právo

Letoun JAS-39 Gripen

Článek

Jeho specialisté totiž došli k závěru, že vrtulníkové letectvo není schopno operačně pokrýt severovýchodní část území re­publiky. A to při zhoršující se geopolitické situaci ve světě ne­ní dobrá zpráva.

„Pro zabezpečení nepokrytého vzdušného prostoru je plánováno využití civilního letiště Přerov,“ uvádí obrana v dokumentu pro vládu, který se Právu podařilo získat.

O informaci před časem požádal ministra obrany Martina Stropnického (ANO) premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), přičemž detaily už v dubnu začala probírat Bezpečnostní rada státu a pokračovat má v červnu.

Celý areál letiště Přerov převzal před dva a půl roku pod svá křídla státní podnik Letecké opravárenské závody Malešice (LOM), který zde provozuje civilní letiště.

Někdejší ministr obrany Alexandr Vondra (ODS) před pěti roky plánoval zrušit nejméně jednu ze čtyř taktických leteckých základen. Nejspíš na radu NATO, které ve svém pravidelném hodnocení doporučilo soustředit armádní vzdušné síly na dvou letištích.

Čtyři v provozu

Armáda má nyní k dispozici čtyři svá letiště, a to v Náměšti, Čáslavi, Praze-Kbelích a v Pardubicích. V mírových podmínkách to stačí, ale v krizových situacích nikoli.

Území jsou sice schopny ohlídat nadzvukové gripeny, ale až od chvíle, kdy budou vybaveny systémy střelby proti pozemním cílům, což se předpokládá kolem roku 2018. Možnosti podzvukových L-159 jsou vzhledem k jejich doletu omezené.

Armáda má přitom štěstí, neboť kvůli budování strategické průmyslové zóny Přerov-Bochoř má tamní letiště zůstat zachované. Pokud by došlo k jeho zrušení nebo zásadnímu omezení provozu na tomto letišti, bylo by nutné vyčlenit odpovídající kapacity na letišti Ostrava-Mošnov, což by mělo dopady na jeho provoz.

Přerovské letiště by mělo také být schopno podle představ armády přijmout aspoň jednu letku aliančních partnerů, a to vedle Čáslavi a Náměšti.

V krizi se hodí také dálnice

Armáda rovněž počítá s tím, že v případě ohrožení státu lze využít i dálniční úseky Měřín a Vyš­kov, stejně jako civilní letiště v Praze-Ruzyni, Brně-Tuřanech nebo Ostravě-Mošnově.

O možném širším využití letiště Přerov pro armádní potřeby se odmítl na dotaz Práva vyjádřit jeho ředitel Josef Jirka. „Je to záležitost armády, ke které nám nepřísluší se veřejně vyjadřovat,“ řekl Právu.

Dodal jen, že loni proběhlo na letišti několik armádních akcí. Šlo třeba o cvičení vrtulníkové letky z Náměšti a mezinárodní cvičení české a americké armády EAGLE 2015.

Související témata:

Foto: Michal Krumphanzl, ČTK

Ilustrační foto

Foto: Jaroslav Ožana, ČTK

Ministr obrany Martin Stropnický (ANO)

Foto: Jan Handrejch, Právo

Premiér Bohuslav Sobotka

Foto: Pavel Karban, Právo

Ministr Alexandr Vondra na tiskové konferenci.

Foto: Profimedia.cz

Související témata:

Související články

Rozhodnuto: obrana zruší přerovské letiště

O zrušení vojenského letiště v Bochoři u Přerova uvažuje ministerstvo obrany již řadu let, místní vlivní politici ale dosud dokázali úplný odchod vojáků...

Výběr článků

Načítám