Článek
„Přípravou návrhu této legislativní změny se nyní zabývá pracovní skupina, složená ze zástupců našeho ministerstva a policie. Brněnské Centrum dopravního výzkumu má zase do konce letošního roku vypracovat podrobnou analýzu chování mladých řidičů. Ta pak pro nás bude podkladem pro definování konkrétní podoby řidičáku na zkoušku,“ sdělil Neřold.
První dva roky by se začínajícím řidičům mohly přestupky bodovat dvojnásobně
V rámci bodového systému, který je v ČR zaveden od července 2006, přicházejí na rok o řidičský průkaz motoristé po dosažení dvanácti trestných bodů. Podle představ ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) by se tato hranice měla pro mladé a nezkušené řidiče snížit o polovinu.
V rozporu s ústavou
„První dva roky po absolvování autoškoly by i v ČR měli mít řidiči tuto hranici šestibodovou, nebo by se jim přestupky bodovaly dvojnásobně,“ vysvětluje svůj záměr Ťok.
V praxi by to ovšem znamenalo, že začínající motorista přijde o řidičák třeba i za jediný, byť vážný dopravní přestupek. Řidičský průkaz na zkoušku by navíc mohl být v rozporu s ústavou. Porušena by totiž byla rovnost lidí při postihu jejich přestupků.
Ťok navíc chce už letos novelou silničního zákona prosadit notné přitvrzení bodového systému a přestupky podle závažnosti rozdělit do tří kategorií s šesti, čtyřmi nebo dvěma udělovanými body. Počet přestupků, u nichž by pro mladé řidiče platil princip Jednou a dost, se tedy ještě rozšíří.
Že by přesto bylo dobré řidičák na zkoušku zavést, je přesvědčen i předseda poslaneckého klubu ODS, bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Ten resortu dopravy šéfoval od 12. prosince 2012 do 10. července 2013.
„V případě, že bych tehdy zůstal v úřadu déle, řidičské průkazy na zkoušku by již existovaly,“ tvrdí Stanjura. Důvodem této snahy je fakt, že mladí řidiči ve věku 18 až 24 let bývají zpravidla agresivnější a přeceňují své možnosti. „Po třech měsících s řidičákem v kapse mají pocit, že všechno řidičské umění již zvládli, a připadají si jako kingové.
Cestou z diskotéky pak narazí autem do stromu, zabijí nejen sebe, ale i své spolujezdce,“ konstatoval Neřold. Řidičák na zkoušku by mnohým tragickým nehodám mohl jistě zabránit, protože by se stal pro začínající řidiče pořádným strašákem. Vzhledem k už zmíněným problémům lze ovšem sotva čekat, že bude v ČR zaveden dříve než v roce 2018.
Nejvíc bodovaných mezi čtyřicetiletými
Podle statistiky MD bylo za loňský rok v centrálním registru evidováno 539 277 řidičů, kteří se dopustili přestupku či trestného činu započítávaného do bodového systému. O řidičský průkaz přišlo po dosažení dvanácti bodů 39 507 lidí.
Naopak 443 394 motoristům byly loni odečteny až čtyři body, protože jim dvanáct měsíců nebyl zaregistrován žádný nový bodovaný přestupek.
Překvapivé ovšem je, že největší skupinu bodovaných řidičů tvořili v loňském roce muži ve věku 41 let a ženy ve věku 40 let. Většina z nich jistě nepatřila mezi začínající řidiče, právě naopak.