Článek
Votava vidí chybu na straně ministerstva financí v tom, že celou věc neprojednalo s obcemi, kterých se změna dotkne.
„Tato zásadní věc měla být především projednána s místní samosprávou s danými obcemi. Ještě vloni mě ministr Babiš utvrzoval v tom, že žádné územní pracoviště rušeno nebude,“ komentoval Votava s tím, že ministerstvo by mělo svůj plán ještě přehodnotit.
Stejný názor má předseda podvýboru Jiří Zemánek (ČSSD). „Na jednání padly argumenty, abychom řekli, že 23 územních pracovišť se nemůže zrušit. Nejdříve musí padnout návrh na koncepci finanční správy,“ řekl Zemánek.
O plánovaném rušení úřadů jednal ve středu podvýbor pro financování územních samospráv, účastnili se ho mimo jiné i zástupci Generálního finančního ředitelství (GFŘ) či starostové dotčených obcí. Celou věcí se bude ještě začátkem září zabývat sněmovní rozpočtový výbor.
Proti je i Sobotka
Zrušení úřadů ušetří podle ministra financí Andreje Babiše (ANO) 100 miliónů korun a občanů se nijak nedotkne.
Proti záměru se však kromě poslanců postavili starostové dotčených obcí i senátoři i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), vadí jim především to, že někteří lidé by dojížděním na finanční úřady strávili třeba i půl dne.
„Rušení pracovišť finančních úřadů i v trojkových městech (obcích s rozšířenou působností) považujeme za chybné rozhodnutí, které zhoršuje dostupnost státní správy na venkově a nepomůže k lepšímu výběru daní," sdělil minulý týden Sobotka televizi Nova.
Babiš bude se starosty diskutovat
Finanční správa i ministerstvo v rámci diskuse podle ředitele GFŘ Martina Janečka vysvětlila, jak zajistí občanům dosažitelnost služeb.
„Přislíbili jsme, že v případě zrušení pracovišť zřídíme pro občany kontaktní místa na období podávání daňových přiznání, a to včetně vzdálených přístupů do informačního systému Finanční správy, aby mohla plnohodnotně zajišťovat servis občanům,” uvedl Janeček.
Argumenty uváděné proti tomuto záměru se tak podle něj fakticky smrskly na otázku, zda by tyto logické a potřebné změny neměly být realizované až po schválení koncepce veřejné správy a rozhodnutí o směřování tzv. trojkových obcí s rozšířenou působností.