Článek
Je to až s podivem, že se třeba o koupi chladničky či pračky necháme poučit od odborníků, ale do výchovy dětí mluví každý. Obvykle k tomu stačí jen vlastní zkušenosti. Rodičem se většinou stáváme bez jakékoliv pedagogické a psychologické kvalifikace. Je pouze na nás, jak se této role zhostíme a kde budeme hledat poučení.
Nejčastějším poradcem bývá babička, která to sice myslí dobře, ale i její rady je třeba brát s rezervou. Mnohé její názory jsou již zastaralé, např. na umělou výživu kojenců, či vysazování děťátka na nočník, ale některé ještě stále platí.
Děti nelze srovnávat
Velmi nebezpečné je také podlehnout atmosféře rivality. Maminky rády srovnávají to, co jejich mrňousek už umí, s dovednostmi jiného dítěte. Porovnávání vlastního normálního dítka se zázračnými dětmi známých mohou vést k drilování potomka v tom, co mu ještě nejde, a proto jej to ani netěší.
Matky se často chlubí i tím, jak dobře prospívaly jejich, dnes už dospělé děti, když byly právě tak staré, jako je naše dítě. To je třeba brát s velkou rezervou. Mnozí se totiž dívají na minulost brýlemi tzv. vzpomínkového optimismu a s odstupem času hodnotí vývoj svých ratolestí jako rychlejší, než ve skutečnosti byl.
Zapomeňte na vývojové normy
- Některé děti se vyvíjejí rychleji, jiné jsou pomalejší. Snad ani neexistuje dítě, které by se vyvíjelo přesně podle orientačních vývojových norem.
- Každé prochází obdobím relativně rychlého vývoje, ale i dobou připomínající přešlapování na místě.
- Zákonitá jsou i období určitých návratů. Není to však cesta zpátky. Již získané schopnosti se v tuto dobu upevňují.
- Ve vývoji dítěte nelze nic uspěchat, snaha o co největší rychlost se nevyplácí, mohla by se dokonce vymstít.
- Normy jsou však skutečně jen orientační, protože naše děťátko se mohlo ve vývoji právě trochu zpomalit či zrychlit. Pro jeho budoucí schopnosti to nemusí být nic zásadního.
- Srovnání lze vyhledat v příručkách odborníků určených pro rodiče. Informace o vývojových fázích dítěte se dají ověřit v dětské poradně.
- Přesto je však třeba děťátko ve vývoji neustále stimulovat a být otevřený k radám odborníků, např. nešišlat ani na novorozence, batolatům vyprávět a předčítat pohádky.
Musíme být přísnější
Velmi diskutované jsou výchovné přístupy. Demokratická výchova dětí u nás zdomácněla natolik, že někteří rodiče dokonce odmítají sešněrovávat svého potomka přílišným řádem a dopřávají mu i volný režim dne. Malé dítě však pevný řád a vedení dospělými potřebuje. Řád mu totiž dává jistotu, absolutní volnost nikoliv.
Názory na odměňování a tresty ve výchově se také různí. Je pravda, že pochvala či odměna povzbudí i nás dospělé, proto bychom na ně neměli být skoupí ani při výchově dětí.
Někdy se ale neobejdeme bez trestů. Spravedlivý trest má účinek jen pokud je přiměřený, následuje rychle a netrvá příliš dlouho. Dobrý vychovatel má také dát dítěti najevo, že je netrestá rád a hlavně, že je nepřestal milovat, dokáže mu odpustit a nastolit mezi nimi znovu důvěru.
Starší generace mívá jiné názory i na výchovu dětí, které se poněkud odlišují od normy, například děti s lehkou mozkovou dysfunkcí. Tyto děti bývají roztěkané, neklidné a soustředit se vydrží jen kratší dobu. Zde není přísnost rozhodně na místě, potřebují naopak větší trpělivost. V těchto případech by se rodiče měli nechat vést výhradně radami odborníků z pedagogicko-psychologických poraden, nikoliv okolí.
Rady nepřeceňovat ani neodmítat
- Buďme otevření k dobře míněným radám těch, jejichž vychovatelský talent prověřily generace dobře vychovaných dětí. Neměli bychom předem odmítat ani všechny rady babiček, protože některé zkušenosti jsou skutečně osvědčené.
- Jestliže ale rada vychází z předem připravené a neměnné šablony, která nepřihlíží ke zvláštnostem dítěte a specifice dané situace, může způsobit víc škody než užitku.
- Na to, abychom se stali dobrými rodiči a vychovateli, sice nepotřebujeme žádnou kvalifikaci, ale pokud jsme zodpovědní, pak informace a poučení o složitosti výchovy a psychologii dítěte budeme hledat v literatuře. Se zvláštními problémy se raději obrátíme přímo na odborníky - na dětské psychology.