Článek
Peprné téma, ostrý jazyk a vtipně zpracovaný klip by měly zaujmout především mladé chlapce. Autoři kampaně právě proto, že cílovou skupinou budou především pubertální kluci, váhali nad názvem: "Říkali jsme si, používají kluci mezi sebou slovo varlata, nebo koule? Většinou to druhé, proto jsme sáhli k tomuto výrazu."
Máš koule? Tak se o ně starej
Herec Jiří Mádl se nad nezištným účinkováním v kampani také dlouho nerozmýšlel, neboť dle svých slov "sám jsem se také chvilku bál, že mám nějaký problém, navštívil jsem lékaře, a tam se nic nepotvrdilo. Tyto chvíle nejistoty mě v účinkování v kampani ještě utvrdily. Všem klukům vzkazuju: Máš koule? Tak se o ně starej!"
Jak dodává na konci klipu Mádl i MUDr. Viera Bajčiová, o "koule" je třeba se láskyplně starat denně, samovyšetřovat stačí jednou za měsíc po sprchování.
Režisérské duo MODS, které nízkorozpočtový klip v ulicích a na periferiích Prahy točilo, přiznalo, že se zprvu nemohli rozhodnout, jak nápad zpracovat: "Mádl a instruktážní video s jeho koulema. Co s tím? Nakonec jsme použili děti naše a našich kamarádů, navlékli je do růžových plyšových koulí, aby symbolizovaly psy, o které se jejich páníčci špatně nebo dobře starají."
Jednoduché samovyšetření
Co se týče kampaně, autoři ji rozeběhli v několika rovinách: na www.maskoule.cz se všichni mohou informovat na choulostivé, přitom vážné téma. Mohou zde diskutovat s primářkou Kliniky dětské onkologie Fakultní nemocnice v Brně MUDr. Vierou Bajčiovou, jež je zároveň odborným garantem kampaně a povede přednášky na středních školách. Kampaň je zaměřená i na informovanost obvodních lékařů, kteří by měli dbát na komplexní vyšetření při preventivní prohlídce v 15 letech věku dospívajících dětí, případně mají dospívající instruovat o samovyšetření.
Cílem kampaně je přimět mladé muže, aby nepodceňovali příznaky a neotáleli s návštěvou lékaře,
Zkušenost, kdy stále více pacientů s tímto typem onemocnění dochází na vyšetření pozdě, to znamená v již velmi pokročilém stádiu choroby, přivedla lékaře a Nadační fond Krtek na myšlenku spustit kampaň, která by vedla k oslovení mladých chlapců a mužů, aby si více všímali změn na svém těle a nepodceňovali péči o své zdraví.
"Diagnostika i laické objevení příznaků tohoto onemocnění je totiž poměrně jednoduché, projevy choroby jsou rozpoznatelné na první pohled či pohmat. Cílem kampaně je zjednodušeně řečeno přimět mladé muže, aby nepodceňovali příznaky a neotáleli s návštěvou lékaře,“ vysvětlila primářka Bajčiová.
Novinky zajímalo, jak je to s aktivitou spermií po případné prodělané chemoterapii. Bajčiová uvedla: "Před zahájením léčby se jim sperma odebere a uchová pro případ, že by se jim po léčbě spermatogeneze neobnovila. Některým se obnoví, někdy je sterilita trvalá. Vzpomeňte na cyklistu Lanceho Armstronga, před zahájením chemoterapie si nechal uchovat sperma, z něj měl z původní ženou tři děti. A dnes se mu již narodily další dvě děti, sice s jinou ženou, ale z již, laicky řečeno, obnoveného spermatu."
Fota hiphoperů s populárními gesty vítána
Autoři k propagaci využijí také facebook: "Víme, že jdeme možná za hranu, ale chtěli bychom, aby kluci posílali svá fota, jak se drží v rozkroku, fota hiphoperů držících se za koule a chtěli bychom zajít ještě dál, například za metalisty, zda tato gesta umí taky... A pak nás facebook asi zruší..."
Nádory varlat
Nádory varlat patří mezi nejlépe léčitelné typy nádorových onemocnění. Při včasné diagnostice a následné léčbě mají vysokou pravděpodobnost dlouhodobého vyléčení.
Cíle kampaně mají především informativní a osvětový charakter. Důležitým faktorem je u zhoubných nádorů varlat včasná diagnóza, až 90 % pacientů má totiž šanci na trvalé vyléčení.
V pokročilém stádiu onemocnění je nutná intenzivní kombinovaná chemoterapie a klesá i pravděpodobnost celkového úspěchu léčby. Nejvyšší výskyt tohoto onemocnění je u mužů ve věku 15–35 let.
Kampaň Máš koule? má zvýšit informovanost o problematice nádorů varlat a dostat ji do širšího povědomí. Měla by vést mladé muže k provádění samovyšetření, které by mělo být samozřejmou a pravidelnou součástí hygieny. Kampaň se proto také snaží nenásilnou a poutavou formou prezentovat samovyšetření varlat a ukázat, že není důvod stydět se vyhledat odbornou pomoc.
Problémem ale zůstává skupina dospívajících, kteří většinou přijdou k lékaři pozdě, často až s pokročilým onemocněním. Kampaň Máš koule? je vůbec první osvětovou kampaní zaměřenou právě na tento typ nádorového onemocnění v ČR.
Kampaň zaštiťuje Nadační fond dětské onkologie Krtek (NFDO), jenž se svou činností zaměřuje na podporu komplexní péče o onkologicky nemocné kojence, děti a dospívající mládež absolvující léčbu na Klinice dětské onkologie Fakultní nemocnice v Brně (KDO FN Brno).
NFDO realizuje programy na zvyšování kvality života malých pacientů a jejich blízkých, zajišťuje dovybavení pracovišť Kliniky dětské onkologie, přispívá na výzkum, vzdělávání lékařů a zdravotnického personálu. Průběžně, podle aktuálních potřeb, vytváří projekty zaměřené na cílenou pomoc jednotlivým hospitalizovaným dětem, i dětem, které již aktivní léčbu ukončily.
Na kampani Máš koule? a její propagaci se podíleli také Kryštof Michal ze Support Lesbiens, Rae Tomášek z Clou, DJ Robot, DJ Trafik, DJ Indy, Jan Antonín Duchoslav nebo Ondřej Brzobohatý.