Článek
Základní principy těchto inovací v sobě shrnuje pojem telemedicína, jež je součástí tzv. eHealth (elekronizovaného zdravotnictví). Světová zdravotnická organizace ji definuje jako souhrnné označení pro zdravotnické aktivity, služby a systémy provozované na dálku prostřednictvím informačních a komunikačních technologií za účelem podpory globálního zdraví, prevence a zdravotní péče, stejně jako vzdělávání, řízení zdravotnictví a zdravotnického výzkumu.
Zjednodušeně jde o to, že pacient využívá např. ke kontaktu a konzultaci s lékařem nějaký vzdálený zabezpečený přístup na internetu, což zpružní celý proces stanovení diagnózy, předepsání léků, odeslání k odborníkovi apod. Můžeme sem přiřadit i aplikace, které usnadní objednání termínu vyšetření apod.
Ještě dál zacházejí systémy, které přímo a cíleně sledují pacientův zdravotní stav a zjištěné hodnoty online předávají odbornému lékařskému pracovišti. Vynikajícím pomocníkem jsou např. při léčbě cukrovky či vysokého krevního tlaku, kde je průběžný monitoring pacienta podstatný pro správné nastavení léčby.
Lékaře úplně nenahradí
„Mobilní aplikace rozhodně nelze považovat za plnohodnotnou náhradu klasické zdravotní péče. Jejich nesporný přínos ale tkví v tom, že pacienty motivují k lepší a důslednější péči o zdraví. Jde proto o ideální doplněk odborné péče,“ říká Václav Vachta, generální ředitel zdravotnické skupiny EUC, největšího poskytovatele ambulantní péče u nás.
Prevence u praktika. Na co máte nárok a co byste neměli podceňovat
Preventivní prohlídky zanedbávají až tři čtvrtiny Čechů, až 43 % z nás mělo za pandemie obavy z návštěvy ordinace. A to může v krátké době přinést vyšší nemocnost a zhoršení stavu řady pacientů. Chytrá medicína právě tady může pomoci, má to však svá ale.
„V České republice inovace pohánějí primárně soukromé kliniky, ordinace a lékaři. Adopce nových technologií ze stran státem zřizovaných subjektů spíše pokulhávají,“ konstatuje Michal Roth, technický ředitel portálu FlyMeTo.com.
Kde už nám tedy telemedicína pomáhá?
Záchranka
Aplikace pro záchranu života v nouzi je Záchranka. Na jejím vývoji i rozvoji se podílejí záchranné služby. Podobně jako při telefonním hovoru se s její pomocí spojíte s dispečerem linky 155.
Jediným stisknutím nouzového tlačítka automaticky dojde k odeslání údajů o poloze telefonu. Lokalizace volajícího je tak mnohonásobně snazší a přesnější, navíc i rychlejší. Aplikace nabízí také podporu pro neslyšící a funkce pro snazší domluvu s dispečerem v zahraničí.
IKEM online
Institut klinické a experimentální medicíny připravil pro své pacienty komunikaci, která usnadňuje výměnu informací mezi pacientem a ošetřujícím lékařem i dalšími specialisty, pacient v ní najde aktuální zprávy o svých předepsaných lécích, může v ní zažádat o recept, když mu léky docházejí, či se objednat na kontrolu.
Aplikace zjednoduší sdílení vybraných zdravotních informací z chytrých hodinek či fitness náramku s vaším lékařem. Je určena pouze pacientům IKEM a přináší snadnou možnost snížení počtu osobních návštěv, telefonátů a mailů s institutem, ale rozhodně ne za cenu snížení kvality komunikace. Chráněné informace také můžete pod svým přístupem sdílet s vámi vybranými lékaři v jiných zdravotních zařízeních.
Onkolog Marek Svoboda: Nejhorší rakovina je ta, která vznikla zbytečně
MySugr
MySugr je, jak název napovídá, aplikace pro diabetiky. Uvedla ji na trh společnost Roche a jedná se o ve svém oboru jednu z celosvětově nejoblíbenějších aplikací pro sledování diabetu. Byla vytvořena diabetiky pro diabetiky a nabízí tak přesně ty funkce, které pacient s cukrovkou potřebuje.
Najdete v ní intuitivní deníček pro záznam zdravotních dat, přijatých sacharidů, fotografií jídel nebo vlastních pocitů a stavů. Nechybí ani přehledné grafy vyhodnocující kompenzaci diabetu z krátkodobého i delšího pohledu a pomáhají tak optimálně nastavit léčbu.
S tím souvisí i bolusový poradce, který podle aktuální glykemie a množství sacharidů spočítá správnou dávku inzulinu. Jednoduché je také sdílet s lékařem celkové reporty za vámi zvolené období buď tiskem, e-mailem, či SMS zprávou.
Unikátní funkcí je pak výpočet přibližné hodnoty glykovaného hemoglobinu (HbA1c) při dostatečné frekvenci a délce měření glykemie. Zábavné motivační výzvy pak motivují uživatele k častějšímu a pravidelnějšímu měření glykemie, počítání sacharidů či k vyšší fyzické aktivitě.
Rodiče jistě ocení možnost sdílení dat, na svém mobilním telefonu mohou sledovat vše, co do aplikace zadá jejich dítě. Lze ji propojit i s glukometrem Accu-ChekInstant, který je u nás dostupný a plně hrazený ze zdravotního pojištění, či s inzulinovými pumpami.
Přidaly se i zdravotní pojišťovny
Vlastní klientskou aplikaci nabízí téměř každá zdravotní pojišťovna. Většinou v ní uvidíte přehledně platby pojistného i výdaje za lékaře. Můžete přes ni vyřídit i příspěvek z fondu prevence či nahlášení ztracené kartičky pojištěnce.
Některé ústavy ve svých aplikacích shrnují i termíny, kdy jste objednaní k různým specialistům, a dokážou je sdílet s vaším kalendářem v chytrém telefonu.
Virtuální zdravotní sestra Emmy
Šetří čas už ve více než dvou stech ordinacích. Jejích služeb využilo přes 60 tisíc pacientů. Emmy pomáhá s běžnou administrativou, telefonáty od pacientů, žádostmi o recept, objednává na prohlídku nebo bezpečně a rychle předá informace. Zvládne odbavit až tisíc (!) případů denně.
„Při práci praktického lékaře jsem se vždy snažil maximálně využít moderní technologie a hledat efektivní způsob vedení praxe. Narážel jsem při tom ale na nedostatečnost a neflexibilitu stávajících medicínských softwarů a také na nevhodnost ověřených řešení. Emmy je pro mě realizací, jak tyto mezery vyplnit,“ popisuje lékař Ondřej Sobotka, zakladatel a vedoucí lékař Emmy.
Na nádor prostaty se často přijde jen náhodou, vyšetření je teď zdarma
Význam virtuální sestřičky se ukázal v loňském roce, když ordinace praktiků i pediatrů čelily náporu pacientů s covidem a s požadavky na očkování.
„Po cestě ze školení jsem ve vlaku jen tak mimochodem objednal 40 pacientů na očkování. Před dvěma lety by to bylo absolutní sci-fi,“ poukazuje na efektivitu oslovení pacientů pomocí SMS lékař Ivo Nečesánek z Brněnska.
Komunikace je velmi jednoduchá i pro pacienty, zvládnou ji i starší lidé. Lékaři si mohou volit z několika balíčků služeb, základní stojí 990 Kč měsíčně.
Telemedicínské aplikace
Lékař online 24/7 je služba distanční péče nabízená EUC pomocí stejnojmenné aplikace. Pacient v ní může řešit své potíže s lékařem okamžitě mobilem či na počítači s připojením k internetu, dostupná je nepřetržitě.
„Při online konzultacích máme na pacienta vyhrazeno více času a věnujeme se plně jen jemu. S pacienty komunikujeme formou chatu a videohovoru, což je prakticky srovnatelné s osobní návštěvou v ordinaci. Pro mnohé je tato forma příjemnější, jsou klidnější, otevřenější. Výhodou je samozřejmě i to, že se s námi mohou spojit kdykoliv a odkudkoliv, třeba i ze zahraniční dovolené, z práce či během víkendu,“ říká lékařka Petra Bomberová-Kánská, vedoucí lékařka služby Lékař online 24/7.
Pacient v aplikaci vyplní inteligentní dotazník s anamnézou a lékař reaguje do 30 minut. Vyšetření je diskrétní a bezpečné. Aplikace navíc ukazuje, že 7 z 10 případů lze vyřešit online. Není-li to možné, lékař doporučí osobní návštěvu.
Poskytují také odborné rady, doporučí i další postup léčby, navazující vyšetření, vysvětlí jednotlivé kroky, pomohou s hledáním vhodného specialisty či pracoviště, vystaví e-recept, žádanku na další vyšetření či zprávu pro praktika apod. Cena za vyšetření je 290 Kč, pro členy EUC Plus je zdarma.
ULékaře.cz je aplikace i internetová stránka. Jde o největší českou medicínskou online poradnu a průkopníka v oblasti telemedicíny. Tým více než 350 lékařů s desítkami specialistů obslouží průměrně 3000 uživatelů za měsíc a poradna je pacientům k dispozici nepřetržitě 24 hodin, sedm dní v týdnu. Služba je zdarma pro pojištěnce OZP a VOZP, pro ostatní stojí odpověď 249 Kč.
Aplikaci Medevio využívají zatím 3 % ordinací praktiků a pediatrů (cca 200 lékařů). Během roku 2021 bylo v aplikaci vyřízeno více než 50 000 požadavků a 22 % z nich tvořily ty, s nimiž by za jiných okolností museli pacienti fyzicky do ordinace.
„Podle našich zjištění ušetří lékař vyřízením jednoho požadavku v Medeviu asi tři minuty času. V průměru jsme tak za dobu existence aplikace pomohli ušetřit 2500 hodin práce, což je 300 pracovních dní. Jakmile začne lékař Medevio využívat, do aplikace se přesune cca 20 % jeho pacientů. Přesun 30 % pak zaznamenáváme u pediatrů,“ shrnuje jeden ze zakladatelů aplikace lékař Tomáš Doležal.
Lékaři vybírají ze tří balíčků služeb, ty obsáhlejší jsou placené.
Kompenzace sluchu přes videohovor
Aplikace pomáhají např. i pacientům s vadami sluchu.
„V oblasti kompenzace sluchu již reálně využíváme tzv. vzdálenou podporu. Klient, který potřebuje něco naladit či změnit v nastavení svých kompenzačních pomůcek, nás kontaktuje a po domluvě přesného času spolu prostřednictvím aplikace v jeho mobilu realizujeme klasický videohovor a připojíme se do jeho sluchadel. Veškerá ladění či třeba aktuální měření stavu jeho sluchu probíhají v reálném čase i z pohodlí domova, následně je vše uloženo do sluchadel,“ říká Pavel Strnad, biomedicínský inženýr věnující se oblasti kompenzace sluchových ztrát.