Hlavní obsah

Stop prokrastinaci aneb 4 tipy, jak dokončit úkol včas

Prokrastinace je běžným problémem, který postihuje mnoho jedinců. Může jít o neškodný zvyk, který ovšem mívá i vážné následky, jako jsou promeškané termíny, špatné známky nebo zvýšená úroveň stresu. Jaké strategie mohou pomoci překonat zvyk neustálého odkládání věcí na později?

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

1. Identifikujte bolestivé body

„Nejdříve je potřeba se zeptat sama sebe, proč prokrastinuji? To znamená identifikovat věci, které nenávidíte, mohou vás přimět prokrastinovat. Zjistila jsem, že když to uděláte jako první, dostanete se ke kořenu věci a pak můžete svou averzi k úkolu vyřešit buď psychologicky, nebo jednoduše delegováním,“ říká Lindsey Holmesová, expertka na produktivitu pro Huffington Post.

Je to jednoduché. Pokud například otálíte s úklidem domu, usnadněte si práci a pořiďte si například robotický vysavač. V případě, že vám dělá problém správa účtů a účetnictví, pomoci mohou nejrůznější aplikace, které celý proces dokážou zjednodušit.

2. Napište si jednoduché úkoly, které zvládnete za pár minut

Pokud je vaším největším problémem hromadění drobných úkolů, které si nežádají tolik času, je ale potřeba je udělat, vyzkoušejte tyto dva triky.

Jaký jste prokrastinační typ a co s tím dělat

Zdraví

Zaprvé nastavte časovač na 15 minut a začněte s úkolem. Blokujte všechny rušivé vlivy a ujistěte se, že daných 15 minut skutečně věnujete věci, která je potřeba vyřídit.

Zadruhé si vytvořte seznam jednoduchých úkolů, které máte potřebu stále dokola odkládat. „Fyzický“ přehled pomáhá překonat odpor k jejich plnění. Ty si navíc po splnění můžete odškrtávat, díky čemuž získáte pocit satisfakce.

3. I malý krůček se počítá

„V případě, že vás nejvíce odrazují dlouhé a složité úkoly, jako například udělat si pořádek v soukromých účtech, začněte malými kroky. Pro začátek stačí, když si všechny účty uspořádáte na jedno místo. Poté je můžete roztřídit a další den se vrhnout na jejich zpracování,“ radí Laura Vanderkamová, odbornice na time management.

4. Vyzkoušejte techniku Pomodoro

Pomodoro technika je druh metody organizace času, která pomáhá v plánování, koncentraci i efektivitě práce. Díky ní získáme navíc pocit kontroly nad časem i samotnými úkoly.

Technika vynalezená inovátorem a konzultantem Francescem Cirillem využívá 25minutové časové bloky oddělené krátkými pauzami. Cílem je snížit negativní vliv vnitřních i vnějších rušivých elementů. Střídáním pracovních „pomodor“ s pauzami je dosahováno maximální duševní čilosti.

„Čas si organizuji na 25minutové sloty. Při náročnějších úkolech si dávám mezi sloty pětiminutové pauzy jako formu odměny. U jednodušších jedu bez pauz.

Tato technika mi pomáhá rozdělit si úkol na zvládnutelné kousky a vyhnout se pocitu vyhoření. Zároveň mi dává pocit úspěchu po každém pracovním slotu. Je to skvělý způsob, jak se vypořádat s prokrastinací a zvýšit produktivitu,“ říká Samphy Y, trenér produktivity.

Jak se vypořádat s prokrastinací? Stačí zvládnout pravidlo tří minut

Zdraví

Může se vám hodit na Firmy.cz: Koučink, Personalistika a osobnostní poradenství

Výběr článků

Načítám