Článek
Poslední týdny počasí podzim jako takový příliš nepřipomínalo. Takové teplo v tento čas doposud nebylo moc obvyklé. A právě takto překvapivé sluneční počasí u některých lidí způsobovalo, že začali víc riskovat.
„Nejde o to, jestli je slunečno, nebo zataženo. Jde o to, o kolik je aktuálně slunečněji, než bylo běžné v nedávné historii,“ vysvětluje pro server The Washington Post Ross Otto, výzkumný psycholog z kanadské McGillovy univerzity. „Lidé mají dobrou náladu, protože jsou věci doslova slunečnější, než čekali,“ dodal.
Otto a jeho kolegové zjistili, že lidé častěji sázejí, když je lepší počasí, což je jedna z nejpřímějších souvislostí, jaké jde v rizikovém chování vypozorovat.
Děti jsou na internetu lovná zvěř. Rizika ale hrozí i dospělým
Studie z roku 2016, která analyzovala loterie a sázky v New Yorku, zjistila, že všichni obyvatelé z různých socioekonomických oblastí kupovali více losů, když se počasí změnilo k lepšímu – například když na konci zamračeného týdne přišel slunečný den. Pokud bylo zamračeno, lidé sázeli výrazně méně.
Podobné trendy byly potvrzeny i v navazující studii z roku 2018, která analyzovala styl komunikace na tehdejším Twitteru, nyní síti X. Slunečnější dny vedly k lepší náladě – a většímu počtu hazardních her.
Sklon lidí více riskovat je podle Otta možné vysvětlit konceptem zvaným „chyba predikce“, tedy nesouladem mezi tím, co člověk očekává, a tím, co skutečně nastane. Když je slunečněji, než se očekávalo, lidé mají tendenci projevovat chování spojené s dobrou náladou, mezi které patří i riskování.
Dalším vysvětlením je „optimistické zkreslení“; jev, při kterém si lidé myslí, že pozitivní události jsou pravděpodobnější než události negativní. „To, jak se právě cítíte a jaké je počasí, si promítáte do budoucnosti,“ řekl Devin Pope, profesor behaviorálních věd a ekonomie na Chicagské univerzitě, který se na Ottově studii nepodílel.
Jednoduché kroky, jak získat optimističtější náhled na život
Optimismus může ovlivnit nejen to, jestli hrajeme hazardní hry, ale také to, jak a kdy kupujeme auta nebo domy. V roce 2012 Devin Pope zjistil optimistické zkreslení u lidí, kteří si kupují auta v různých teplotních pásmech. Například v teplých dnech bez mráčku se prodalo více kabrioletů, a to i v nečekaných lokalitách.
Devin Pope uvedl, že například v Chicagu se za pěkného, slunečného říjnového dne prodalo více kabrioletů než v zamračený, upršený, typicky podzimní říjnový den.
Podle některých názorů může optimistická tendence do jisté míry ovlivňovat i akciový trh. Slunečnější počasí podle studie zveřejněné letos v létě povzbuzuje investory k riskantnějším rozhodnutím.
„Když je horké počasí, lidé jsou přehnaně optimističtí a ochotní více riskovat,“ řekla autorka této studie Jia Liuová, profesorka účetnictví a financí na anglické Portsmouthské univerzitě.
Jiní vědci ale na možnost, do jaké míry počasí ovlivňuje naši náladu či vzorce nakupování, pohlížejí se skepsí. Ať je to tak nebo tak, když budete chtít udělat velké rozhodnutí během nečekaně slunečného dne, zkuste se na to raději vyspat – anebo počkejte několik dní, než se doopravdy rozhodnete.