Hlavní obsah

Při poruchách chování a učení dětí pomáhá trénink mozku

Novinky, DaS

Při poruchách chování, pozornosti nebo učení dětí pomáhá metoda ovlivňování mozkové činnosti, takzvaný biofeedback. Díky tomuto přístroji se chování hyperaktivních dětí zklidní, lépe se ovládají a současně se zlepší i jejich myšlenková činnost. U dětí, které trpěly poruchou pozornosti, řada výzkumů prokázala, že se jim zvýšilo skóre v IQ testech okolo 10 bodů.

Článek

Děti s lehkou mozkovou dysfunkcí potřebují podle odborníků zvýšenou péči a pozornost. "Rodiče se těmto dětem kvůli pracovnímu vytížení a kariéře nedostatečně věnují, často nezájem řeší dárky nebo děti nechávají hrát celé dny na počítači, a tak mají od nich klid. Bohužel tento problém nenápadně narůstá. U dětí se výrazně zmenšuje slovní zásoba, celkový rozhled a mění se jim žebříček hodnot," uvedla ředitelka zlínského Biofeedback centra Dagmar Machová.

Biofeedback umožňuje ovládat mozkové vlny. Jde o sebeučení mozku pomocí tzv. biologické zpětné vazby. Když dostanete okamžitou, cílenou a přesnou informaci o ladění (případně "rozladění") svých mozkových vln, můžete se naučit, jak je uvést do souladu.  Tato metoda, kterou v USA používají již přes 30 let,  je nenásilná, bezbolestná a nemá žádné vedlejší účinky.

Technika používá snímací elektrodu, přiloženou na temeno hlavy, a dvě elektrody připevněné na uši. EEG snímač zachycuje mozkové vlny a předává je počítači. Počítač analyzuje signál a zajišťuje "feedback" - zpětnou vazbu. Zpětná vazba je informace o tom, jak fungují mozkové vlny v konkrétním okamžiku.

Průběh mozkových vln vidí dítě před sebou na obrazovce v podobě videohry, kterou hraje pouze silou své myšlenky, bez pomoci myši nebo klávesnice. Hra je ovládána činností mozku. Když narůstá aktivita mozku v žádoucím pásmu mozkových vln, je hráč odměněn úspěchem. Pokud vzrůstá aktivita v nežádoucím pásmu, úspěch ve hře mizí. Mozek postupně reaguje na motivační vodítka, které mu počítač poskytne tím, že ho odměňuje za dobré výsledky ve hře. Tak mozek sám rozvíjí proces učení nových, vhodnějších frekvencí mozkových vln.

Léčba pomocí biofeedbacku má trvalé účinky

Frekvence elektrické aktivity mozku, které se mozek biofeedbackem učí, jsou stanoveny podle vědeckých poznatků o fungování mozku v určitých stavech nebo při výkonech. Byly odvozeny z výzkumů jedinců, kteří mají optimálně fungující mozek: např. pilotů a jogínů.

Léčbu poruch pomocí psychoterapie biofeedbackem doporučují také odborní lékaři, podle nichž má terapie díky způsobu učení trvalé účinky. Děti jsou v rámci tréninků rozděleny do speciálních programů podle toho, jakou poruchou trpí. V hodinách nacvičují za pomoci této speciální metody například koordinaci těla nebo jemnou motoriku. Hodiny jsou zaměřeny také na relaxační cvičení, rozvíjení dovedností, tvoří například slabiky nebo zjišťují počet slov ve větách.

Délka tréninku záleží na závažnosti problému

"Čím je problém psychologicky nebo zdravotně závažnější, tím je trénink náročnější. Krátkodobá terapie odpovídá zhruba 20 sezením. Například dvanáctiletý chlapec, který má poruchu pozornosti spojenou s hyperaktivitou a dyslexií, musí absolvovat zhruba 60 tréninků," říká klinický psycholog Jiří Tyl s tím, že metoda je vhodná také například pro léčbu mentální retardace.

Délka tréninku záleží na cíli, kterého chcete u dítěte dosáhnout, na závažnosti potíží dítěte a na jeho věku. Čím je problém psychologicky nebo zdravotně závažnější, tím je trénink náročnější. Krátkodobá terapie odpovídá zhruba 20 sezením. Například dvanáctiletý chlapec, který má poruchu pozornosti spojenou s hyperaktivitou a dyslexií, musí absolvovat zhruba 60 tréninků," říká klinický psycholog Jiří Tyl s tím, že metoda je vhodná také například pro léčbu mentální retardace. U závažných potíží, jako jsou epilepsie, mozková obrna, stavy po úrazech hlavy apod., je nutné absolvovat 60 až 80 sezení. Cena za jedno sezení se obvykle pohybuje od 250 do 400 Kč.

Biofeedback je u dětí doporučován při:

**poruchách pozornosti a hyperaktivitě;

**specifických poruchách učení, dyslexie, dysgrafie aj.;

**poruchách chování;

**vývojových vadách řeči, koktavosti;

**úzkostných a depresivních stavech;

**poruchách spánku (nespavost, pomočování, noční děs aj.);

**závislostech (alkoholu, kouření, drogách, gambléřství);

**chronických bolestech hlavy;

**traumatickém poranění mozku;

**poruchách příjmu potravy (anoraxie, bulimie);

**alergiích;

**diabetu (cukrovce)

Kromě dětí využívají biofeedback také studenti připravující se na maturitu nebo zkoušky na vysoké školy či dospělí zatížení nadměrným stresem či s poruchou spánku apod.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám