Článek
Vědci vyzvali společnosti produkující a propagující škálu produktů od vitamínů po šampóny, detoxikační náplasti či peeling, aby poskytly důkazy podporující jejich tvrzení o detoxikačních účincích výrobku.
Podle výsledků ani dvě firmy nepoužívaly totožnou definici detoxu. Přičemž podle Oxfordského slovníku angličtiny jde jednoznačně o odstranění toxických látek či vlastností.
"Ve většině případů byli producenti a prodejci nuceni přiznat, že jednoduše přejmenovali proces, jako je například čištění či pročištění, na detox," uvádějí vědci.
Jeden z nich zkoumal čistící přípravek jisté firmy, která tvrdila, že její výrobek detoxikuje pleť odstraněním toxinů. Z těchto "toxinů" se ale nakonec vyklubala špína, líčidla a pleťové krémy, jejichž odstranění by se očekávalo od jakéhokoliv čistícího prostředku.
Výrobci mlží a lžou
Pětidenní detoxikační plán jisté farmaceutické firmy, který ujišťoval, že tělo detoxikuje a odplaví z něj toxiny, sklidil kritiku za to, že svá tvrzení neopírá o důkazy.
Bioložka Evelyn Harveyová, která se výrobkem zabývala, míní, že pokud budou zákazníci dodržovat zdravou stravu, která je k potravinovému doplňku doporučována, pak se budou patrně cítit lépe - ovšem s produktem samotným to nebude mít nic společného.
Vědci zároveň varují, že některé detoxikační diety mohou být doslova nebezpečné. "Minimum, co by prodejci detoxikačních produktů měli být schopni poskytnout, je jasné pochopení, co vlastně detox znamená, a důkaz, že jejich produkt skutečně funguje," říká chemik Tom Wells, který se výzkumu účastnil. "Lidé, které jsme kontaktovali, nebyli schopni udělat to ani to."
Mluvčí jedné z kritizovaných firem uvedla, že pětidenní detoxikační plán povzbuzuje zákazníky, aby pili vodu, a obsahuje ingredience, které "bojují proti toxinům a pomáhají chránit před nebezpečím volných radikálů".
Další z kritizovaných společností prohlásila: "Všechny (naše) produkty procházejí přísným testováním a posuzováním, abychom zajistili, že naše tvrzení jsou přesná a zákazníkem zaznamenatelná."